Een handelaar handelt. Een gijzelaar wordt gegijzeld. Actief en passief, hoe zit dat?

Het achtervoegsel -aar geeft meestal aan dat iemand het werkwoord als onderwerp uitvoert. De handelaar handelt, de bemiddelaar bemiddelt, de onderhandelaar onderhandelt. Een gijzelaar ondergaat het gijzelen als lijdend voorwerp: wordt gegijzeld. Waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Het is de zogenaamde uitzondering:

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/gijzelaar-gegijzelde

Een gijzelaar is iemand die gegijzeld wórdt. Daarmee is gijzelaar wel een vreemde eend in de bijt. Normaal gesproken betekent -aar achter de werkwoordsstam: 'persoon die de genoemde handeling verricht', zoals in bedelaar, brabbelaar en handelaar. Hierop bestaan enkele uitzonderingen: gijzelaar, martelaar, rammelaar (het speelgoed), dompelaar en kittelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geleerd dat gijzelaar zowel actief als passief is, en dat daarom de woorden gijzelnemer en gegijzelde zijn bedacht om duidelijk te maken wie wie is in de situatie. Klopt dat dan niet?
Amadea
11 jaar geleden
Jawel, Dorske, dat klopt hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeuh ;-))
Thanks Amadea