Is de het volgende grammaticaal juist?

Hoorde tijdens een interview met een wielrenner dat hij beweerde er "alles aan -en voor gedaan te hebben" om een goede Tour de France te gaan rijden.
Is dit nu eigenlijk juist? Want wat zou dan het verschil zijn tussen alles wat hij er "aan" gedaan heeft en alles wat hij er "voor" gedaan heeft?

Toegevoegd na 1 uur:
De vraag is dus: Is het volgende grammaticaal juist?
Sorry voor "de", beetje te snel geschreven...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee waarom zou dat grammaticaal onjuist zijn, volgens mij snap je niet helemaal wat grammaticaal inhoud? Dat blijkt uit: "Want wat zou dan het verschil zijn tussen alles wat hij er "aan" gedaan heeft en alles wat hij er "voor" gedaan heeft?" Volgens mij wil je vragen of dat wat die zij (alles en voor!) in principe het zelfde betekent? Definitie grammaticaal: "regels van een taal voor het maken van groepen van woorden en van zinnen" En volgens mij is de zin ""alles aan -en voor gedaan te hebben" om een goede Tour de France te gaan rijden." grammaticaal juist! Maar je vraag: "Is de het volgende grammaticaal juist?" Is FOUT. Want 'de' hoort niet in de zin thuis. 'het' wel! Maar misschien zit ik er naast...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde 'zei' ;)

Het beste antwoord

Ja hoor, die zin is correct. 'Er alles aan doen' betekent: wat in je vermogen ligt gebruiken om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. 'Er alles voor doen' betekent: alle voorwaarden die er zijn opvolgen, om zo het beste resultaat te krijgen.
In de eerste zin gaat het om jouw eigen kracht en doorzettingsvermogen. In de tweede zin zijn het de omstandigheden die je kunt beïnvloeden: op tijd naar bed, geen alcohol drinken, gezond eten, spier- en ontspanningsoefeningen doen, et cetera.
De wielrenner geeft dus aan dat hij op alle fronten zijn best heeft gedaan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk +1

Andere antwoorden (1)

Hij heeft er alles aan gedaan:

Hij heeft alles, wat hij op dat moment kon, gedaan om tot een goed resultaat te komen.

Hij heeft er alles voor gedaan:

Hij heeft alle voorbereidingen getroffen die hem tot een goed resultaat zouden brengen.