Is er een naam voor het fenomeen dat je in je verbeelding nog een mug hoort zoemen nadat je deze hebt gedood?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (2)

Vanuit de ethologie of dierpsychologie zal de nog nawerkende prikkel, het irritante hoogfrequente geluid, nog even aanwezig zijn door habituatie (gewenning). In het korte termijn geheugen is een opslag van ca 5 seconden voor geluid. Door de focus, versterkt door jouw emotie is dit geluid verplaatst naar je werkgeheugen. Dit slaat alles wat belangrijk is op in een tijdelijke verbindingen. (In gliacellen) Het na ebben verdwijnt na enige tijd omdat de prikkel niet langer bekrachtigd wordt. Dit heet extinctie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heet een auditieve-, akoestische- of gehoorshallucinatie.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hallucinaties kunnen op alle zintuigen betrekking hebben.

Een hallucinatie is een zintuigelijke beleving die niet overeen komt met wat er in werkelijkheid gebeurt. Er kunnen dingen gehoord, gezien of geroken worden die niet in de buitenwereld voorkomen op dat moment.
Het komt van het Latijnse 'hallucinere', dat te vertalen is als 'dwalen door de geest'.

Je bent lange tijd actief bezig geweest met het geluid van de zoemende muggen en het hoorgebied van je hersenen
is dan nog iets langer actief. Deze hallucinaties zijn dus een tijdelijke overactiviteit of sterke prikkelbaarheid van het hoorgebied in de hersenen.
amc