hoe spreek je het latijnse woord haec uit?

is van een wapenspreuk haec libertatis ergo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3K

Antwoorden (4)

Dat spreek je uit als: haik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de uitspraak van de 'ae' klank in het latijn verschillen de geleerden van mening.
Het merendeel van de moderne Nederlandse geleerden zegt 'ai' (dus: haik), maar anderen gaan voor 'ee' (dus heek).
Het is lastig precies te weten hoe de oude Romeinen het uitspraken, want toen was er nog geen opname apparatuur ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'ee' kwam meer in trek richting de Middeleeuwen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen van in de zeventig die vroeger Latijn geleerd hebben spreken het nog als 'ee' uit, net als Engelsen als ze een Latijns woord uitspreken.
In klassiek Latijn werd 'ae' uitgeproken als 'aai' in het Nederlands. In het hedendaagse Latijn wordt het uitgesproken als 'ee' net als 'Julius Caesar'.
Iederren zal hem Julius Ceesar noemen en niemand zal Caisar/caaisar zeggen als ze zijn naam zien staan.
Ik belde ooit zorgverzekering 'aevitae' op alleen om te horen hoe ze zich zouden melden. Ik twijfelde ook hoe de juiste uitspraak was en zij meldden zich met de naam;
' Eevitee".
amc
11 jaar geleden
Ook bij Latijn heb je "oud Latijn" en "nieuw Latijn". Net als dat je oud Nederlands en nieuw Nederlands hebt, met als enige verschil dat "nieuw Latijn" ook al behoorlijk oud is en niet meer gesproken wordt.

De uitspraak ik bij beide verschillend.
Bij oud Latijn luidt de uitspraak ~haik libertatis~
Bij nieuw Latijn zou deze klinken als ~heek libertatis~