geitensmeerkaas of smeergeitenkaas?

Welke spelling is de juiste vorm?

Toegevoegd na 2 minuten:
bij de eerste manier vind ik het klinken als kaas gemaakt van geitensmeer (wat dat dan ook mag zijn..) en bij de tweede manier vind ik het klinken als kaas gemaakt van smeergeiten (als in een nieuwe soort geit..)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geitensmeerkaas of anders smeer geitenkaas Maar nu even geen van beide voor alle zekerheid met de Q-koorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moest antwoord zijn eigenlijk... foutje.. staat nu als antwoord.

Het beste antwoord

Dat vind ik altijd het leuke van woorden samenvoegen: het woord 'dat er al was' gaat achteraan en het gene waar het mee samengevoegd word vooraan.

Volgens mij klinkt dat zo onhandig dat ik het even met dit voorbeeld ga uitleggen:

Geiten-smeerkaas is smeerkaas van geiten (geitenmelk dus)

Smeer-geitenkaas is ... een soort gewone geitenkaas die je uit kan smeren...?

M.a.w. de eerste lijkt mij het meest logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

ik ga voor geitensmeerkaas :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Geitensmeerkaas of anders smeer geitenkaas

Maar nu even geen van beide voor alle zekerheid met de Q-koorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Mijn gevoel zegt 'geitensmeerkaas'
- Als ik na ga denken is het smeergeitenkaas
- Mijn spellingscontrole zegt smeer geitenkaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spellingscontrole geeft niet alle samengestelde woorden goed aan. Ook geeft hij geen spatiefouten aan.
geitensmeerkaas tenzij je de geiten wil smeren dan word het smeergeitenkaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch ook geitensmeerkaas....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geitensmeerkaas
dat andere klinkt zo raar net of je een geit wel uit smeren over de kaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die geiten smeren niet en smeergeiten- kan dus niet goed zijn.
Ik hou het op geitensmeerkaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smeerbare geitenkaas. Je zegt ook smeerleverworst dus moet het ook eerder smeergeitenkaas zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je het schrijft als (smeer) geitenkaas is er niets aan de hand ,of smeer geitenkaas.

Toegevoegd na 1 dag:
Denk aan; snijdbare kaas, geraspte kaas, smeerbare (geiten) kaas. Dit zegt iets over de geitenkaas die je kunt smeren.
amc
14 jaar geleden
Ha, die Cindy1985;

Stel jezelf de vraag 'wat is een smeergeit?' en je weet het; geitensmeerkaas is correct. Maar als je het nou niet lekker vindt is het dan smerige geitenkaas of geitensmerigekaas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eenvoudeig: geiten smeerkaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen heb je dan weer een spatiefout.
Zie: http://www.spatiegebruik.nl/regels.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
potdrie, je hebt gelijk ... :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is best lastig he :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, eigenlijk niet, zo staat het nl wel op het doosje bij onze natuurwinkel...
Maar de site van Ruth had wel gelijk :)
Het is geitensmeerkaas. Maar als je het niet vindt klinken, kun je ook altijd 'smeerbare geitenkaas' zeggen.

Uit de geschiedenis van koninklijke Eru te Woerden:
"In 2002 introduceerde ERU haar geitensmeerkaas Chèvre-Doux. Een heerlijke speciale smeerkaas voor consumenten die op zoek zijn naar iets anders en de voorkeur geven aan een smeerkaas bereid van geitenmelk
in plaats van koeienmelk".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
smeerbare geitenkaas is een veilige manier inderdaad +
smerige geitenkaas!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan ook nog :-)
Ik zou het geiten-smeerkaas noemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk kan allebei, maar geitensmeerkaas klinkt wat logisch..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahahaha :-)
De eerste klinkt voor mij als gemaakt van geiten, de tweede is gemaakt van smeer en geitenkaas... hahahahahaha

geitenkaas-smeerkaas noem ik het. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een goede geitenkaas-smeerkaas! +
Geitensmeerkaas en niks anders.