Hoe heet het taal/stijlbegrip dat de volgende situatie beschrijft: "hij zegt meestal rare dingen dus dan zal dit ook wel niet kloppen..."?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (5)

Dat is een veronderstelling.
Amadea
11 jaar geleden
generalisatie.
wat toepasbaar is op veel gevallen, wordt verondersteld toepasbaar te zijn op alle gevallen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mijn nederlands leraar een overhaaste generalisatie, maar generalisatie is wat algemener toepasbaar +
Ik denk dat het een drogreden is, in het bijzonder een non sequitur.
De definitie daarvan is volgens Wikipedia: 'Een drogreden waarbij de spreker een mening of conclusie formuleert die logisch gezien niet uit de argumenten of premisse volgt.'

In dit geval is de premisse: 'Hij zegt meestal rare dingen'.
Daaruit trekt de spreker de onlogische conclusie: 'Dan zal dit ook wel niet kloppen.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ad hominem is een begrip uit het Latijn en betekent "op de man".

In een debat noemt men een argument ad hominem wanneer het betrekking heeft op de persoon die een bewering doet, en niet op de bewering zelf. Dergelijke argumenten worden als oneigenlijk beschouwd.

De ad-hominemredenering heeft de volgende vorm:

A doet bewering 'B'.
Er is iets mis met A.
Dus bewering 'B' is onwaar.
Voorbeeld: Jantje zegt iets, waarna Pietje zegt dat Jantje wel vaker gelogen heeft en daarmee impliceert dat wat Jantje nu zegt ook een leugen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het ook zien als een gevolgtrekking.

Een gevolgtrekking is een conclusie trekken alleen op basis van reeds bestaande kennis.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kennis is in dit geval volgens de cognitieve psychologie.
Deze tak van wetenschap bestudeert menselijke gevolgtrekkingen ofwel hoe mensen conclusies trekken.
Het is een soort logische gevolgtrekking ; 'hij zegt meestal rare dingend DUS dan zal dit ook wel niet kloppen".
amc