Is het correct om te zeggen dat je een "parallel" schema hebt als je hetzelfde trainingsschema hebt?

Dus je traint precies hetzelfde op precies dezelfde dagen. Kun je dan zeggen we hebben een parallel schema?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Nee, dan heb je een identiek of gelijk schema. Parallel is niet identiek, maar gelijksoortig. Zo kunnen bijvoorbeeld hockeyers en voetballers een parallel schema hebben, de opbouw is dan gelijk maar kunnen er wel verschillen zitten in details of juist in intensiteit.
zo kunnen basischolieren een parallel lesschema hebben met universitaire studenten. In de ochtend kennisvergaring (uitleglessen-hoorcolleges) in de middag repetitie (oefening met de stof-werkcollegas) en na 15u vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, goed verwoord. Die voetballers zien elkaar wel tijdens dat parallel schema.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Waarom een "moeilijk" woord (parallel) gebruiken als je een "gelijk schema" hebt?

Andere antwoorden (2)

Nee, ik zou dat pas gebruiken als je elkaar ook constant ziet. Parallel is vooral evenwijdig en ik vind dat je elkaar dan moet zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is correct. Jullie lopen gelijk op, dus dat is parallel. Net zoals een parallelweg precies naast de hoofdstraat gesitueerd is.
Parallel betekent letterlijk 'evenwijdig' en figuurlijk 'in dezelfde richting gaande, in aard overeenkomende, gelijk'.
Amadea