je kan rustig en weloverwogen spreken, maar toch met gevoel en intonatie, zodat de aandacht van de luisteraar gevangen blijft.
iemand die eentonig spreekt, heeft meer moeite de aandacht van de toehoorders vast te houden, omdat hij geen melodie in het verhaal brengt.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je spreekt rustig als je bijvoorbeeld instructies geeft die heel nauw opgevolgd dienen te worden.
Eentonig spreken doe je meestal per ongeluk. Bijvoorbeeld als je iets je een presentatie houdt die je eigenlijk niet interesseert. Als je dan je kaartjes een beetje opleest kan dat heel eentonig klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die IVV;

Je spreekt rustig als je merkt dat je toehooerders dat ook zijn en toch hun aandacht erbij houden. Als je gehoor begint te gapen, knikkebollen en sms'en neig je naar eentonig.

Toegevoegd na 10 minuten:
Toch maar liever 'toehoorders'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rustig spreken doe je als je langzaam spreekt, met pauzes, goed blijft ademhalen, zodat de mensen wat je zegt op zich in kunnen laten werken. Als het goed is zijn er wel intonatieverschillen. Obama spreekt bijvoorbeeld rustig, maar niet eentonig.

Als je heel monotoon vertelt, dan is het eentonig. Je kunt overigens ook heel snel eentonig praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eentonig is synoniem met monotoon of zonder intonaties.
Rustig heeft te maken met het spreekritme, x aantal woorden per minuut. Iemand kan snel of rustig beheerst eentonig spreken. Ideeal is rustig en met intonatie en met een warm stemtimbre.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je spreek rustig ALS JE RUSTIG BENT...

Eentonig is het als je spreekt en niets te vertellen hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opnieuw een zeer onzinnig antwoord!
Rustig praten doe je als je de tijd neemt om iets te vertellen. Je neemt voldoende pauzes en raffelt je verhaal niet af.
Eentonig praat je wanneer er geen afwisseling in je stemgebruik is. het verhaal kan dan inhoudelijk best interessant zijn, maar het is voor de luisteraar dan toch moeilijk om naar te luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteren naar een lezing geweest over
het aanleren van letters etc.
Ook het op toon lezen werd er in genoemd,
dat kon alleen als er ook begrip van de tekst
was. Ik neem aan dat als je zelf begrijpt waar je over spreekt, en je vindt het leuk, dat je dan ook met meer toon spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer je het niet meer weet, Praat rustig en houd voldoende pauzes...

hiermee voorkom je dat je eentonig gaat praten.
Wanneer je van jezelf weet dat je wilt.!