Wat staat er op deze poster, en welke taal is het?     [foto]

Ik was in Berlijn. Daar bezocht ik het Haus der Wannsee-Konferenz. Op de permanente expositie over de jodenvervolging zag ik onderstaande poster.

Mijn eerste indruk was dat dit cyrillische letters waren, en dat de poster verkeerdom hing. Deze indruk ontstond mede doordat de poster uit Vilnius (Litouwen) komt.

Het stempel met "Ghettopolizei" maakte echter duidelijk dat ik het verkeerd had.

Welke taal is dit dan wel, en wat staat er op deze poster?

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat er staat geschreven weet ik niet,maar volgens mij is het Joodse schrift.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Het lijkt wel op zijn kop geschreven. Maar de afbeeldingen staan weer wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
180 graden gedraaid ziet de tekst er inderdaad een stuk logischer uit.

Het beste antwoord

Het is Hebreeuws en betreft de aankondiging van een concert op 4 mei 1942 in het ghetto van Wilna.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wilna is wat tegenwoordig Vilnius heet. Op het programma van dit eerst in het ghetto georganiseerde concert staan een symfonieorkest en een poppentheater (marionetten), en het vond plaats in het kleine gemeentehuis.
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Twee links waarop precies mijn foto staat - en veel achtergrondinformatie. Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Ja aan de taal te zien is het Joods schrift [Hebreeuws],ik weet alleen niet wat er staat.
Kijk maar eens in google bij afbeeldingen met Joods schrift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er heel zeker van dat dit Hebreeuws is.

In de afbeelding in de link in de bron zie je de letter 'tsadee' (linksonder), die volledig overeenkomt met de vierde letter in het dikke, rode woord in het midden.

Wat er staat weet ik niet, maar misschien kun je op een Joods forum terecht? Ik heb er even een voor je opgezocht:

http://joodsforum.europefreeforum.com/

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het misschien Jiddisch? Dit wordt van rechts naar links geschreven en is gebaseerd op het Hebreeuwse alfabet.
Computoon
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Nee. Jiddisch vertoont meer overeenkomst met Duits dan met Hebreeuws.
Na een beetje op internet zoeken blijkt er te staan (met Google vertalen):
Vilna Ghetto Theater affiche, aankondiging op 1942-05-04. Gate Guard georganiseerd symfonische concertante uitvoeringen van acteurs en poppenkast.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zoals er al bij de andere antwoorden staat, de taal is Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is jiddisch en het is het aankondiging van een concert
Jiddisch wordt in Hebreeuwse letters geschreven maar klinkt meer als Duits.