Is er een logische verklaring voor het bestaan van de letter Q?

Aangezien het zelden gebruikt wordt en de keren dat het gebruikt wordt, het vervangen had kunnen zijn door andere letters, bijvoorbeeld door "kw" ipv de letter Q.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meer talen dan alleen Nederlands. De Q wordt elders in de wereld vaker gebruikt.

Antwoorden (1)

Ja, die is er. De q hebben we ontleend aan het Romeinse alfabet, de oorsprong van ons alfabet.

Deze letter wordt in het Latijn alleen gebruikt om de fonetische klank k weer te geven, wanneer daarop een u volgt (met de uitspraak w). Dus wanneer het de combinatie kw vormt.

Aangezien de letter verschijnt in woorden die (meestal) aan het Latijn ontleend zijn, hebben we die combinatie ook in het Nederlands behouden.
Amadea