Hoe kan ik een rollende (tongpunt)-R uitspreken?

Ik probeer dit al jaren, maar het wil me maar niet lukken. Iedereen die het kan zegt dat het heel simpel is, dus is er misschien iets dat ik vergeet te doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Het beste antwoord

Ik heb er zelf nog altijd mee deze aanhoudend te laten rollen, maar de truc die ik destijds heb gebruikt om de klank wel in een woord te kunnen gebruiken is de volgende.

Spreek het woord "krentenbrood" als volgt uit: Kedentebedood.
Begin langzaam, en voer dit op tot normale krentenbrood-snelheid. Dit zal dal klinken als een rollende R.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je tong heel licht tegen je tegen gehemelte aan brengen en dan de r uitspreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Puntje van je tong laten trillen. Je mond bescheiden openen, veel lucht met enige kracht uitblazen, dat bewuste tongpuntje slap houden en een geluid maken als ware je aan het grommen.

Moet het vanzelf lukken!