Zit er in elke zin als er een koppelwerkwoord in zit een naamwoordelijk deel?

Ik heb morgen een proefwerk Grammatica en wilde dit graag zeker weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Ja. Hetgeen dat gekoppeld wordt, wat noodzakelijk is bij een koppelwerkwoord, is het naamwoordelijk deel. Als er geen naamwoordelijk deel is, is het dus ook geen koppelwerkwoord. Een naamwoordelijk deel komt in de plaats van een werkwoordelijk gezegde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het werkwoord is pas een koppelwerkwoord als er een naamwoordelijk deel bij staat, het is dus niet zo dat als een vorm van ´zijn´ in de zin staat dat er ook een naamwoordelijk deel is, maar als er wél een naamwoordelijk deel is is de vorm van ´zijn´ inderdaad een koppelwerkwoord, anders is het een gewoon hoofdwerkwoord