Waarom spreken we 2012 uit als tweeduizend twaalf en niet twintig twaalf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Ik gebruik regelmatig 'twintig twaalf'. Dat is een stuk korter en iedereen begrijpt me.

Maar ik denk dat het gros nog 'tweeduizend twaalf' gebruikt omdat we de nieuwe eeuw zijn begonnen met het jaar tweeduizend.
Daarna kregen we 2001 t/m 2009 die zich ook niet echt laten verkorten. ('twintig-nul-negen' klinkt niet, is een tongbreker en bovendien maak je de uitspraak er niet korter op)
Na 10 jaar tweeduizend-nogwat zijn we er zo aan gewend dat we deze vorm nog steeds zijn blijven gebruiken.

Ik vermoed dat het in de (nabije) toekomst wel wat zal afzwakken. De mens is een haastig dier en 'twintig twaalf' is nu eenmaal korter en sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is de.meest logische verklaring.

Andere antwoorden (9)

Omdat het om de eenentwintigste eeuw gaat, waarin alle jaren met het getal tweeduizend beginnen. Je kunt twintig twaalf zeggen als het om een telefoon- of bankrekeningnummer gaat. Maar bij jaartallen schep je zo verwarring. Dan kan iemand denken dat het om de dag twintig december gaat.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben toch ook altijd 19 gebruikt en niet negentienhonderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19-12 negentien december 20-12 20 december, probleem was er altijd al.
Amadea
11 jaar geleden
Hier staat een uitgebreide discussie erover: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/82671-uitspraak-jaartallen-vanaf-2000/
Omdat 19-51 een verkorting is van 19 honderd 51 en je nooit 20 honderd 12 zal zeggen ook niet voor een geld bedrag zeg je dus ook geen 20-(honderd)-12 voor een jaartal.

Na negentienhonderdnegenennegentig komt tweeduizend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft vooral te maken met het verschil van de cijfers tot en na de 20. İn het nederlands ligt hier de overgang naar de "tig". De keuze voor een makkelijkere uitspraak is duidelijk uit de volgende vergelijking.
1900 = negentienhonderd
2000 = twintighonderd, dit klinkt onlogisch.

ik vraag me wel af of de dubbel-tig vanaf 2020 wel als twintig-twintig zal worden uitgesproken, puur omdat het vloeiender klinkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het ook gewoon tweeduizendtwaalf is. De 20e eeuw (1900 tot 1999), was juist een uitzondering.
Dat we 1983 ook wel als negentiendrieëntachtig uitspreken i.p.v. negentienhonderddrieëntachtig heeft denk ik te maken met het aantal lettergrepen. Negentienhonderd is 5 lettergrepen en negentien is 3 lettergrepen. Scheelt twee lettergrepen, negentiendrieëntachtig kun je sneller zeggen
Overigens spraken ze in 1912 misschien ook wel over negentienhonderdtwaalf.

Tweeduizend klinkt van zich zelf al kort. (is 3 lettergrepen). Twintig of tweeduizend scheelt maar één lettergreep.

Maar het is natuurlijk ook niet uit te sluiten dat we het later wel hebben over twintigzeventig i.p.v. tweeduizendzeventig. Of misschien wel over tweenulzeventig.

Taal is gewoon continue in beweging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat je het vergelijkt met de 19.
19 is een afkorting van 19 honderd.
Bij hele tientallen klinkt dit niet.
Je zegt nooit 10 honderd maar 1000.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen van de gegeven antwoorden is goed. Het tegenbewijs is dat de Engelsen het hebben over twenty twelve. Het is kennelijk niet meer dan toeval: zo zijn we begonnen en dat is dus het ingesleten pad. Net zoiets als een en twintig en niet twintig en een.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is nou een kwestie van taal. Fransen hebben het bij 70 ook bijv over 60 + 10.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toen we net afscheid genomen hadden van 1999, de ultieme jaarwisseling, merkte ik dit ook, vanaf dat moment ben ik gaan opletten, maar je hoort het bijna niet.
ik denk dat de mensen er erg aan moeten wennen 19.. 19.. 19.. wij zijn simpelweg nog niet gewend of gewoon om 2012 te zeggen, dat komt nog in de loop van de jaren, er zijn nog 88 jaren om er aan te wennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon 12 ligt meer voor de hand. Het zal wel duren tot de volgende eeuw tot we honderdtwaalf zeggen.