Waarom wordt het woord verrassing snel met iets positiefs geassocieerd?

Laatst was er een vraag, hoe je een man het best kon verrassen. Alle gegeven antwoorden waren met positieve dingen, een nieuwe auto, kaartjes voor voetbal en dat soort dingen. Terwijl ik bedacht dat een verrassing ook best negatief kan zijn en dan meer verrast. Maar op mijn antwoord met een negatieve verrassing werd zelfs gereageerd alsof het wel om een positieve verrassing ging. Waarom denkt men dus blijkbaar meteen aan een positieve verrassing en niet aan een onaangename verrassing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! Een verassing kan net zo goed heel erg naar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Vraag! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag +1

Het beste antwoord

Omdat we dat aangeleerd krijgen..
Als je een kind een cadeautje geeft zeg je altijd "Ik heb een verrassing voor je, kijk eens." en ook als je een dagje weg gaat "Ik heb een verrassing we gaan naar ...."
Wanneer we wat vervelends gaan vertellen zeggen we niet "Ik heb een verrassing" maar eerder iets in de trant van "Ik heb een vervelende mededeling."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik heb een verassing voor je! Je vader en ik gaan scheiden." is inderdaad een stukje anders dan "Ik heb een verassing: Je krijgt er een broertje bij."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol Beemertje :-P Beiden bedankt voor jullie +'je :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me wel een goede verklaring, en ook duidelijk verteld :).

Andere antwoorden (3)

Hele goede vraag, goed over nagedacht, want het is inderdaad niet vanzelf positief, dat nemen we wel aan, maar dat is het helemaal niet zo...

Als mensen niet onveilige situaties willen meemaken en niet willen veranderen, ligt het zelfs voor de hand dat mensen verrassingen helemaal niet appreciëren...

Het is inderdaad helemaal niet vanzelfsprekend dat een verrassing positief is... En waarom men dat dan wel meteen denkt, is mij een raadsel, wellicht omdat we het allemaal aangeleerd hebben een verrassing als iets positiefs te MOETEN zien...

+je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is lang niet iedere verrassing even aangenaam.
Er zijn er te veel die je echt niet aan het(glim)lachen brengen! Wat dacht je van het idee dat je een paar duizend euro van de belastingdienst terug krijgt en dan plotsklaps geconfronteerd wordt mett een aanslag van dat bedrag? Dat is nog eens een verrassing! Maar altijd nog beter dan die met maar één R.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is aangeleerd. Mij werd wel eens een verassing aangeboden maar ik wist van te voren dat het niet in de categorie positieve verassingen lag. Heb het dus afgewezen. Ook als ik op bezoek ging bij een kennis die er niet op gerekend had, werd mijn bezoek een kado genoemd, maar het was een verassing (wel positief).
Pas achteraf kun je zeker weten of een verassing ook positief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verassing (met een ''r'' dus) is meestal negatief :-)