wat is de meest effectieve manier om een examen Nederlands samenvatten voor te bereiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Op internet (www.examen.nl) zijn oude examens terug te vinden waarin ook een samenvattingsopdracht staat. Ook de antwoorden staan hierbij, zodat je kunt zien of je samenvattingsopdracht aan de eisen voldoet.
Een andere manier is om je samen met iemand anders hierop voor te bereiden. Beide vat je dan hetzelfde artikel samen en vervolgens lees leg je jullie werk naast elkaar om te vergelijken.

Stappenplan samenvatten:
- Wat is de hoofdgedachte?
- Wat zijn per alinea de kernzinnen?
- Wat zijn de aanwijzing die onder het examen staan?
- Maak hier een lopend verhaal van
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meest effectieve manier is oefenen, oefenen, oefenen. Zoals hierboven al gezegd is, op examen.nl zijn alle examens terug te vinden. Verder nog een tip: vaak is de eerste zin van een alinea het belangrijkste, als je die eruit haalt, heb je vaak al de samenvatting van de tekst. Natuurlijk kun je niet klakkeloos enkel de eerste zinnen overnemen, maar het werkt vaak wel!