Wat is nu precies het nut van gezegdes in onze taal? Zie verdere uitleg

Als je bijvoorbeeld zegt : "Als het kalf verdronken is, dempt men de put", is het toch duidelijk genoeg wat er is, gebeurd. Waarom is dat dan een spreekwoord, als je het ook letterlijk kunt nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/spreekwoorden-gebruikt.171982
Amadea
11 jaar geleden
P.s. Een gezegde is niet hetzelfde als een spreekwoord. Als de vraag over gezegdes gaat moet je een ander voorbeeld geven!

Het beste antwoord

Jouw voorbeeld is inderdaad een spreekwoord en dan juist geen gezegde.

Daar zit namelijk verschil tussen.

Een spreekwoord is altijd een hele zin, terwijl een gezegde altijd een deel van de zin is.

In de zin 'Hij zit momenteel op zwart zaad' is 'op zwart zaad zitten' het gezegde.

Wat ze beiden gemeen hebben is dat ze metaforisch zijn.

Dat wil zeggen dat ze een situatie of gebeurtenis vergelijken met een andere situatie of gebeurtenis waarvan ons bekend is wat het inhoud om te maken te hebben met die situatie of gebeurtenis.

Vaak wordt een spreekwoord niet (alleen) gebruikt ter verduidelijking van een situatie of gebeurtenis maar (ook) om het taalgebruik op te fleuren.
rose
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om bepaalde gebeurtenissen en/of een extra 'dimensie' mee te geven! Hier op GV wordt soms wel eens 'op alle slakken zout gelegd'....

Toegevoegd na 2 minuten:
En soms ook erg doorgedraafd: 'spijkers op laag water zoeken'..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nut si, dat je bij veel gebeurtenissen precies kunt zeggen wat je bedoelt, je hoeft dan niet expliciet op het onderwerp in te gaan.
Het verdronken kalf en ook boontje,die om zij loontje komt, kun je bij veel gebeurtenissen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ja klopt..