Waarom wordt het Engelse woord "alien" (buitenlands, maar ook: buitenaards) vaak geassocieerd met "kwaadaardig"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Door de filmindustrie. Zodra je het woord 'extraterrestrials' gebruikt, is het al minder beladen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat ligt nogal voor de hand: buitenlands/buitenaards is vreemd, vreemd (vreemde gewoontes) is eng en misschien wel bedreigend, gevaarlijk, ze willen ons hun gewoontes opdringen, komen onze grondstoffen roven, willen ons tot slaaf maken...
(Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten: wij -westerlingen- hebben precies dat gedaan in amerika, afrika en zuidamerika...) en vinden daarom alle buitenlanders eng.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
http://punditkitchen.wordpress.com/files/2009/07/political-pictures-native-americans-border-patrol.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral die waard vind ik goed gevonden ;-)
Om de zelfde reden dat buitenlander/allochtoon hier een vaak wat negatieve associatie heeft. Mensen/dieren werken met een in-groep en een uit-groep, dit kan je op bijna alles betrekken: hij woont wel bij in de stad(dus goed)/hij komt van buiten de stad(dus slecht). Verander stad voor land/vriendengroep/bedrijf waar je werkt/aarde/... . Daarnaast betekent alien nog meer vreemd (alienated/vervreemd) dan buitenstaander(ook zo'n positief woord niet?).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is die negatieve associatie eigenlijk heel raar: we halen ze hier heen om het werk te doen dat we zelf niet willen doen (daar zouden we heel blij mee moeten zijn toch?) en achtereenvolgens klagen we dat ze hier banen inpikken en hier (ook) willen leven....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja... maar "hij" is van daar en hij eet zo raar eten... en nog wel met zijn handen.. en ze bidden zo raar... naar zo'n vreemde god
Onbekend maakt onbemind.

Persoonlijk denk ik bij 'alien' aan een grappig marsmannetje met een antenne op zijn hoofd, maar dit terzijde ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is de angst voor het vreemde (en daarmee voor DE vreemde) evolutionair te verklaren; in de voormenselijke tijd was vrijwel alles dat niet tot je eigen groepje behoorde, een bedreiging. Instinctmatig zit t er dus wel ingebakken. (Beschaving is wel omschreven als het overstijgen van je instincten, maar dat terzijde...)