Wat is het verkleinwoord van planning? Planningje, planningkje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een mooi woord is het niet, ik zou kiezen voor een kleine planning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu het toch over taal gaat, je schrijft 'per se' en niet 'persé' :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zonder streepje.
Het is direct overgenomen uit het Latijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het "Witte Boekje" bevat niet de officiële spellingsregels van de Nederlandse taal. Het is opgezet door mensen/instellingen die het (in mijn ogen soms best terecht) niet eens waren met veel regels en interpretaties van regels in het Groene Boekje.
Volgens het Groene boekje, de officiële Woordenlijst der Nederlandse Taal, mag alleen per se.
Het verkleinwoord ervoor is: planninkje. Zie mijn toegevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Planningkje is het juiste verkleinwoord. Plannetje is het verkleinwoord van plannen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De 'ngk' zul je nooit niet zien in een verkleinwoord. Het wordt dus schuttinkje, koninkje en dus planninkje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nu het toch over taal gaat: "nooit niet zien" is geen goede constructie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, dat is natuurlijk dubbel!