Dat mag de inzender zelf bepalen.
In ieder geval is het handig om altijd te vermelden naar aanleiding van welk artikel je reageert en wanneer dat geplaatst is. Voor degenen die het originele artikel niet gelezen hebben, moet duidelijk zijn waar het over ging. Daar begin je mee.

Houd de brief kort maar krachtig, maak duidelijk je punt, onderteken hem en zet je naam eronder. Nogal wat kranten weigeren (terecht) anonieme inzendingen. Kort houden is nodig omdat een krant of ander medium veel meer ingezonden brieven krijgt dan ze kunnen plaatsen. Bovendien kort menige krant te lange brieven in.

Houd je bij de feiten en geef zakelijk je mening erover. Geen enkel medium zit te wachten op sarcastische/ironische/cynische mededelingen; een serieus medium is wat anders dan Geen Stijl of de reactiepagina van De Telegraaf.

De kop hoef je niet boven de brief te zetten, dat doet het medium.

Toegevoegd na 20 minuten:
Zorg dat de brief taalkundig juist is, dus niet (zoals ik hierboven) beginnen met 'Dat mag de inzender zelf bepalen' waar het 'die' moet zijn. (Het is 'de opbouw').

Nog her en der wat tips verzameld over opbouw en inhoud (ik besef dat het algemeenheden zijn):
* Geef eerst een korte schets van het onderwerp
* Dan een link leggen met de eigen situatie.
* Daarna komen een opmerkelijke oplossing of een heldere stellingname.

* Probeer iets nieuws aan de lezer te schrijven.
* Schrijf meteen! Als je wilt reageren, doe het dan meteen, zolang je nog gemotiveerd bent.
* Richt je op één onderwerp!
* Geen preken. Leg niet teveel nadruk op je eigen overtuigingen. Bovendien is dat niet het onderwerp van je brief.
* Positieve suggesties werken beter dan negatieve. Herhaal de argumenten van je tegenstanders niet, maar schrijf positief over je zaak.
* Schrijf persoonlijk en beeldend in plaats van afstandelijk.
* Blijf correct. Houdt persoonlijke grieven naar herkenbare personen en scheldpartijen buiten de brief. Ze maken je minder geloofwaardig.
* Houdt het eenvoudig. Ga er niet te snel vanuit dat de lezer snapt wat je bedoelt .
* Houd het kort. De meeste redacteurs houden niet van lange verhalen. Formuleer je mening in duidelijke zinnen. Een ingezonden brief is bij voorkeur niet langer dan een halve bladzijde.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Links boven, je plaatsnaam en datum
Paar regels daaronder, "betreft" (reactie op uw of een artikel in jou geval.)
Paar regels overslaan, beste... Of geachte... Ligt een beetje aan naar wie of waar je de brief naar toe stuurt. + een komma achter zijn/haar/de naam.
1 regel overslaan
Zeg wat je zeggen wil, of vraag wat je vragen wil.
Paar regels overslaan
Met vriendelijke groet, (je naam)

Als er iets terug gestuurd moet kunnen worden zou ik boven "betreft" je adres neer zetten, steeds met een paar regels ertussen. Verder is een handtekening is niet echt nodig.

Succes.