Hoe zijn letters ontstaan en hoe zijn bepaalde benamingen voor objecten ontstaan?

Hoe hebben bepaalde letters hun vorm gekregen, hoe zijn bepaalde talen ontstaan, hoe hebben mensen kleuren zoveel verschillende benamingen gegeven. Dit zijn allemaal al vragen die ik me afvraag sinds ik 3 jaar oud ben:P

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (3)

In eerste instantie waren er een soort tekeningetjes om dingen op schrift over te dragen; je kan dat nog wel waarnemen in het Chinese en Japanse schrift. Dat werd op de lange duur een soort snelschrift, en de letters ontstonden toen men ontdekte dat woorden samenstelsels uit klanken zijn, die ieder met een symbool zijn weer te geven, het alfabet. Zie verder, de link hieronder.
De mens is als naamgever geschapen. Wij kunnen communiceren, en uit de behoefte aan overdracht, ontstaan namen, we willen weten waar we het over hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze letters zijn veelal ontstaan uit het Griekse alfabet. De oorspronkelijke vormen hadden min of meer een relatie met aanwijsbare voorwerpen.
Misschien moet je eens gaan snuffelen op onderstaande site.
Daar worden een aantal vormen en symbolen uitgelegd.

Toegevoegd na 2 dagen:
Onze letter D komt van het Griekse Delta. Als je een delta op een landkaart bekijkt zie je ook een D-vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even er van uitgaande dat je "onze letters" bedoelt (er zijn heel veel schriften) is dit ontstaan uit het Semitische schrift in Foenicië zo'n 1600 vChr. Later, 1000 vChr hebben de Grieken dit vereenvoudigd. De Romeinen hebben dit overgenomen en naar onze kant meegenomen rond het jaar 0.

Benamingen van objecten zijn m.n. ontstaan door de functie die ze hebben en wat je ermee kan doen.

Kleuren zijn vaak benoemd naar bilogische benamingen, "rood" komt van "roos" (rosa/rosae).