Wat gebruiken de Fransen voor "over" bij het afsluiten van een radiocontact.

In het Nederlands is het gebruikelijk walkietalkie berichten te eindigen met over of over en uit oid. Met welke woorden doe je dit in het Frans??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Het protocol ( militaire) radio verkeer is voor alle NATO landen gelijk.
Dus 'over' blijft 'over'

Je hebt o.a ook een NATO alfabet.

Als elk land zijn eigen protocollen zou hebben zou samenwerking erg moeilijk zijn. Nu verstaat iedereen elkaar.

Deze protocollen worden niet alleen door militairen gebruikt maar eigenlijk altijd bij internationaal radio verkeer. Denk bijv. aan de luchtvaart, schepen enz.

Mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens het militaire Internationale protocol is het 'over'
omdat dit in het Engels is.
Minder pfficieel zeggen de fransen; <à vous>, dit betekent zoveel als; 'het is aan u' of ' het is uw beurt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"à vous" is correct, daarnaast gebruiken de Franse brandweer, gendarmerie, politie en ambulance de term "transmetez".
amc
11 jaar geleden
Helemaal correct. 'Transmetez' betekent 'doorverbinden' en dat doe je ook (^-^).
Bij NATO-aangelegenheden: roger

Bij gebruik Fransen onderling: bien recu/terminé

http://www.proz.com/kudoz/dutch_to_french/linguistics/4797058-over_en_uit.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal, bien reçu/terminé staat voor het Nederlandse over en uit. Waarmee men bedoelt dat het bericht begrepen is en als afgesloten beschouwd.
amc
11 jaar geleden
Letterlijk vertaald zeg jij; ' goed ontvangen en beëindigd'.
Dit zeg je dus niet bij 'over', want dan wil je antwoord hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roger wordt gezegd om aan te geven dat een bericht begrepen is.