Wat is de juiste spelling in de volgende zin? Het gaat om het woord afgelast. http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/afgelasten

De workshops werden elke keer afgelast omdat er niet genoeg leerlingen zich hadden aangemeld of leerkrachten niet beschikbaar waren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Het werkwoord in je zin is een voltooid deelwoord.
Om de laatste letter van het voltooid deelwoord te bedenken ga je uit van de laatste letter als je -en van het hele werkwoord afhaalt.

Het hele werkwoord is in dit geval: afgelasten (!).
-en eraf en je ziet dat het op een -t eindigt.

Dan kun je verder kijken naar of die in 't kofschip staat (ja in dit geval), maar een dubbele t krijg je nooit, dus : De workshops werden afgelast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

workshops Werden [aflassen] kofschip -> aflaS kofSchip dus Afgelast

hopelijk duidelijk opschreven

Toegevoegd na 47 seconden:
workshops Werden [aflassen] kofschip -> -(s)en -> aflaS kofSchip dus Afgelast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook de vraag stellen: wat waren het voor workshops? > afgelaste workshops > afgelast moet dus met een t
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfft zo is er geen touw aan vast te knopen hoor. sorry!
bamibal
12 jaar geleden
Het werkwoord is niet "aflassen" maar "afgelasten"
Antwoord

- afgelast is correct
- ...omdat er niet... genoeg leerlingen zich
is niet correct,moet zijn
...omdat niet... genoeg leerlingen zich