Is "zonde geld" correct Nederlands?

Als je je geld beter in je zak kunt houden, zeg ik "zonde van het geld". Maar ik hoor ook vaak "zonde geld" (of "zondegeld"?). Is "zonde geld" correct?

En zo ja, kun je die constructie ook bij andere woorden gebruiken, zoals "zonde moeite", "zonde tijd", etc.?

bamibal
12 jaar geleden
in: Taal
11K
MissBiggie
12 jaar geleden
Grappig dat je dat vraagt. Ik zeg het namelijk zelf ook altijd of ik zeg "sneu geld". Goeie vraag!
Powergen
12 jaar geleden
Ik heb echt nog nooit van zonde geld gehoord. Alleen van zonde van het geld
bamibal
12 jaar geleden
Dan zal het wel weer een regionaal dingetje zijn.
MissBiggie
12 jaar geleden
Bamibal en ik dezelfde regio dan? :-)
Powergen
12 jaar geleden
Ik kom uit de regio Haaglanden.. dus...?? Misschien inderdaad een dialect dingetje?
MissBiggie
12 jaar geleden
Hmm, ik zit ook in het westen. Bollenstreek. Ik weet niet waar Bamibal zit ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval is 'zonde' geen bijvoeglijk naamwoord. Dus 'zonde geld' is sowieso niet correct. Zondegeld misschien wel, ookal ken ik die uitdrukking niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonde geld is in het noorden in ieder geval helemaal niks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het in Brabant wel gehoord. Ik vind het ook niks. Bah.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brabant: ja, klinkt bekend. Zonde geld, met de nadruk op geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder geld is in ieder geval wèl correct Nederlands...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gisteren geshopt met vriendinnen. We zagen iets liggen, keken elkaar aan, zeiden tegelijk "zondegeld". Geen discussie, gewoon kort maar krachtig.
Maar is nog steeds niet correct, moet zijn: zonde van het geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd dat je dat zou zeggen over iets wat je nog NIET gekocht hebt?! Na het kopen van een trui welke na drie jaar nog in de kast lag zei haar vriend; zonde geld! Zou ik zeggen, maar ik ken de uitdrukking dan ook niet.

Antwoorden (8)

het is een soort verbastering.
echt correct Nederlands is het denk ik niet, als je dat onder ABN verstaat tenminste.
ik gebruik de term zelf ook, idd: ' zondegeld', als zijnde verspilling, en dat in Rotterdam. mogelijk ligt er een bargoense insteek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen correct nederlands, tenminste nu nog niet. Het staat niet in de vandale en ook via de volgende site komt er geen echte hit: http://www.woorden.org/woord/zondegeld

Op één site wordt het als spreekwoord gezien: http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=zondegeld maar bij deze site http://www.spreekwoord.nl/ dus niet.

Als je er op googlet zie je wel dat het vaak gebruikt wordt. Onder andere bij de SP, AT5, visserijnieuws en dus op heel veel andere plekken. Het zou dus best kunnen dat het op termijn wel goed nederlands wordt en dan dus ook in de woordenboeken wordt opgenomen.

Het is op dit moment een vorm van spreektaal, een verkorting van 'zonde van het geld' wat in de schrijftaal aan het infiltreren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de grammatica kan dit niet. Het betekent zo letterlijk heel iets anders, namelijk het is geld dat inherent is aan de 'zonde' in de zin van een misstap, een vrijwillige overtreding van de kerkelijke wet. Je kunt het dan volgens de grammatica zien als iets van smeergeld, zwart geld ofzo
geld dat door 'zonde'verkregen is. Eigenlijk zou het dus
'zonde van het geld' moeten zijn. Het is echter tegenwoordig gangbaar zoveel mogelijk te zeggen in zo weinig mogelijk woorden,dus wordt het in het volksjargon
afgekort tot zonde geld.
Inmiddels is dit zo gebruikelijk geworden dat het zelfs in het Prisma woordenboek zo staat aangegeven.
Hierin staat letterlijk; het is zonde geld, het is jammer van het geld dat het kost(te).

Toegevoegd na 23 uur:
Het is dus volgens het Prisma woordenboekje;'zondegeld'.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar staat dat dan in het woordenboek: bij zonde of bij geld want zondegeld zal er niet in staan?
amc
12 jaar geleden
Ik heb het boekje hier voor me liggen en het staat bij 'zonde'.
Letterlijk staat er onder het woordje 'zonde' ;
'het is ~geld'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je antwoord heb je het over ' het is zonde geld' en nu zeg je: ' het is ~geld' . Staat er dan een spatie tussen zonde en geld of niet?
amc
12 jaar geleden
Sorry,sorry, ik zie het. Het staat er dus als één woord; zondegeld. Heb me vergist met de spatie. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondegeld kan historisch heel goed want vroeger in de middeleeuwen had je in de katholieke kerk 'aflaten', waarmee mensen hun zondes konden afkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dorean: zie het antwoord van bonniebiker en de reacties daarop. Misschien kun jij ons daar uit de brand helpen?
amc
12 jaar geleden
Je moet het zien als 'zonde....geld' als soort verbastering van 'zonde van het geld' omdat tegenwoordig alles afgekort wordt. Het heeft met de kerk en geldstraf niets te maken.
In het groene boekje, wat zoveel is als de bijbel der Nederlandse taal, staat het woord 'zondegeld' niet vernoemd. Dus is het geen goed Nederlands.

Het is dus simpelweg een samentrekking van 'dat is zonde van het geld' in de betekenis van' dat is jammer van het geld....'
Ivana
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ik ben vernoemd naar mijn grootmoeder. In jouw zin is vernoemd geen goed Nederlands!
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, moet natuurlijk GEnoemd zijn. Bedankt voor de correctie.
Zonde geld is een uitdrukking voor een betaling aan de kerk waarmee de "zonde" werd afgekocht.
Hoe meer gaf hoe verder je voorin mocht zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed opgelet bij geschiedenis op school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157332/geschiedenis/item/1523058/een-aflaat-tegen-zondes/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar staat niet in dat het zonde geld heette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt een beetje moe van je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welterusten dan.... Ik vraag serieus om een bron, ook omdat ik er zelf van wil leren maar deze bron helpt niet, sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga dan zelf eens zoeken op i-net.
Heb je een site gegeven met alle antwoorden.
Maar iemand geloven omdat ie toevallig enige parate kennis bezit is niet genoeg voor je.
Moeten we dan echt alles voorgekauwd op je bord leggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde opmerking (ga zelf eens zoeken op i-net).... heb je mijn antwoord niet gezien. Verder word je boos als ik het bedoelde woord niet vind in de link die jij gaf om te bewijzen dat het een goed woord is? Waarom word je boos, je geeft toch zelf die link? Omgekeerde wereld dit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit ergens gezien dat aflaten of bankjesgeld zondegeld werden genoemd. Volgens mij verzin je het ter plekke, zeker omdat je geen bron aan kunt geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Stippel en dan ook nog boos op mij worden en mij verwijten dat ik niet zelf zoek, niet opgelet heb bij geschiedenis, moe van mij wordt, dat ik iemands parate kennis niet geloof, dat ik alles voorgekauwd op mijn bord wil hebben en dat ik blijkbaar niet kan lezen omdat WEL het bewijs in die link zou moeten staan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moeten die drie plusjesgevers even met een bewijsje komen of zijn die gewoon klakkeloos van die parate kennis uit gegaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou willemwever niet betrouwbaar zijn? Verder is schooltv juist wel betrouwbaar maar het staaft juist in dit geval dus NIET de mening en het argument van de bonniebiker.
Je mag altijd eigen combinaties maken; omdat er zoveel zijn staan de nooit allemaal in een woordenboek. Maar je zondigt wel tegen de spatieregels. Correct is zondegeld en het maakt niet uit of het wat betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een friesisme, een woord of uitdrukking dat oorspronkelijk uit Friesland komt. het betekent weggegooid geld, een kat in de zak enz. ik hoor het wel vaker op tv voorbijkomen, net als bv. waterkoud(wetterkald)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit wilde ik wel doen, maar ik ben het alleen in spreektaal
tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ter aanvulling: vooral in Noord-Friesland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sűnde jild
Nee, dit is onjuist gebruik van het Nederlands. Je probeert een zin te maken met twee zelfstandige naamwoorden, die in de zin onvoldoende worden toegelicht om een juiste betekenis te krijgen.

Als je van een samenstelling uit zou gaan, dus zondegeld, dan is het geld van het soort 'zonde', maar dat is ook geen juiste bepaling van wat je bedoelt.

De enige juiste constructie die ik zou kunnen bedenken, is de volgende:

Iemand merkt op:
"Hé, het kost nu geld om ... te doen"
Dan zou je daarop kunnen reageren met:
"zonde, geld"

In de betekenis van: bevestigend antwoorden dat je de opmerking van de ander interpreteert als: "jammer" en dat het om het geld gaat dat het jammer is.