Wat is een briefvriend of en briefvriendin?

vandaag gebruikte iemand dat woord in de klas.

Maar ik heb geen flauw idee wat ik erbij voor moet stellen.
Kan iemand me uitleggen wat het betekent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrienden / vriendinnen die brieven naar elkaar toe schrijven?
Amadea
12 jaar geleden
Wij noemden dat vroeger een penvriend(in). Maar ja, toen schreef je brieven met een pen op papier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij inderdaad ook een soort opnieuw uitgevonden term voor penvriend(in).

Het beste antwoord

Penvrienden zijn vrienden die op regelmatige basis met elkaar corresponderen. Deze correspondentie kan bestaan uit het uitwisselen van brieven via de post of via e-mail.

In de twintigste eeuw zijn er, voornamelijk vanuit de Engelstalige wereld, gigantische netwerken opgebouwd van penvrienden die zich over de hele wereld verspreidden. Veel van deze bewegingen hadden als openlijk doel het begrip tussen de volkeren te bevorderen en daarmee de wereldvrede. De laatste jaren neemt het schrijven van brieven sterk af, omdat het postverkeer vervangen wordt door communicatie via het internet. Er bestaan allerlei Internetsites waar penvrienden met elkaar in contact komen. Deze kunnen gevonden worden door te zoeken naar de trefwoorden 'penpal' of 'keypal'.

Daar het hier om contacten gaat met in eerste instantie totaal onbekenden, en veelal ook anonieme vanwege het gebruik van een schuilnaam, is het raadzaam in om in de eerste contacten de betrouwbaarheid van een penvriend af te tasten. Diverse websites geven hierover tips.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Penvriend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel,
Van dit antwoord leer ik het meest.

Andere antwoorden (6)

Mensen die met elkaar schrijven via brieven omdat ze elkaar niet vaak kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is het hetzelfde idee als een penvriend of penvriendin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja
dat is een persoon waar je brieven mee schrijft...
en waardoor je alleen door brief contact een vriendschap op bouwt..

Toegevoegd na 1 minuut:
word ook wel eens penvriendin genoemd of penvriend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat hetzelfde idee als een penvriend of een penvriendin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep!!
Iemand waar je brieven me schrijft, waar je over allerlei dingen mee bespreekt.
Het hoeven geen echte vrienden.
Soms kun je via internet conact hebben, via mail of post.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dit hetzelfde principe als een penvriend of als een penvriendin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad
Het kan óf

EEN brief VAN vriend / vriendin

betekenen

óf

het is een ander woord voor penvriend / vriendin.

In allebei de gevallen is het een brief van een vriend of vriendin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij dat laatste zou het een 'vriendenbrief' zijn en geen 'briefvriend'. (Zo is een 'tafelpoot' ook geen 'tafel van een poot' maar een 'poot van de tafel') Bij het woord 'briefvriend(in)' denk ik enkel en alleen aan een penvriend(in).
Dat noemden wij "vroeger" gewoon een penvriend(in) Daar hield je een briefwisseling mee. Vaak waren het wildvreemden maar het had wel iets :-) Het leukste waren de buitenlandse penvrienden. Het liep inderdaad via school, ook in verband met de buitenlandse brieven.
12 jaar geleden
Ik weet nog dat het in mijn jeugdtijd een ' correpondentievriend(in) heette. Ik had er ook één die ik in Londen heb leren kennen op schoolreis van de middelbare school. Hij wilde graag Nederlands leren en ik Engels. Zo besloten wij 'penfriends' te worden en hebben nog jarenlang elkaar geschreven en zo meteen de taal geoefend. Het hoeft dus geen voor jou onbekende te zijn die je nog nooit gezien hebt. Zo heb ik iemand op deze site zelfs gevonden, waarmee door één persoonlijk berichtje een heel regelmatige briefwisseling via Email plaatsvindt. Enkele keren per week soms,houden we elkaar op de hoogte van onze wel-en-wee's. Hoewel we elkaar nog nooit gezien hebben praten we als vriendinnen met elkaar via vaak heel lange mails.(^-^)
Een briefvriendschap kan dus zomaar ineens ontstaan.
amc