Waarom wordt een bestuurder van een motorvoertuig, die op de verkeerde weghelft tegen het verkeer in rijdt, een spookrijder genoemd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Antwoorden (6)

Dat wordt zo genoemd omdat je niet gelooft wat je ziet: het lijkt wel een spook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat zo iemand - vooral in het donker - ineens uit het niets als een geest / spook voor je opdoemt, waarna je je te pletter schrikt (soms zelfs letterlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat dit woord bedacht is naar aanleiding van de Engelse term ghostwriter. Dat is iemand die schrijft onder de naam van een ander persoon. Je denkt bijvoorbeeld dat het een mannelijke auteur is, maar in werkelijkheid is het een vrouw of een echtpaar. Een spookrijder is automobilist die op een weg rijdt, maar zich daarbij voordoet als iemand die de andere kant op gaat.
Amadea
12 jaar geleden
De uitdrukking wordt gebruikt vanuit het woord 'uitspoken'. "Wat is hij van plan?" Wat spookt hij nu weer uit?" Het is dus een raadsel waarom zij zo rijden
en spoken zijn raadselachtig.
amc
12 jaar geleden
Het woord "spook" in deze samenstelling is waarschijnlijk gekozen omdat er sprake is van een onnatuurlijke situatie; Men hoort aan de juiste kant van de weg te rijden, maar gaat men aan de verkeerde kant "spoken", dan is er sprake van een onnatuurlijke situatie en daarom de samenstelling spook + rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je iets tegenkomt wat je nooit verwacht. Een spook kom je immers ook nooit tegen.