Wat is de reden dat steeds meer woorden afgekort worden tot een paar letters ?

Soms gaat het zover dat een vraag onbegrijpelijk wordt, omdat het vaak ook teveel moeite lijkt voor de vraagsteller, om langer dan 5 seconden na te denken over de vraagstelling. Algemeen bekende afkortingen worden zonder de gebruikelijke puntjes geschreven ipv/i.p.v., afkortingen worden gemaakt/verzonnen waar je bijstaat!

Toegevoegd na 6 dagen:
Allemaal bedankt voor uiteraard antwoorden en reacties !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Amadea
12 jaar geleden
Als het om GV gaat, staat er zelfs duidelijk in de richtlijnen dat er géén sms-taal mag worden gebruikt. Ik heb je vraag maar net gelezen, of hup, daar zie ik weer een "ff"-antwoord... 't Is zelfs een nutteloos tussenwerpsel, waarom typen ze dat telkens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea : Het antwoord dat je bedoelde is inmiddels, inderdaad om die reden, verwijderd. Ik had het wel in mijn mail aangemeld gezien, maar toen ik op GV ging zoeken was het spoorloos!

Het beste antwoord

Hoewel wij op de basisschool (jaren 70) ook al zinnetjes kenden als ' w8 ff' en ff t zz' , gewoon als woordspelletje, is het gebruik van dergelijke ' raadsel-afkortingen' echt in zwang geraakt met het uitvinden van de SMS.

Het aantal letters in een sms is ( zeer) beperkt (reden waarom ik dit medium ook niet gebruik), en wil je in dat ene zinnetje ook nog wat mededelen dan zul je je wel MOETEN verlaten op het proppen van zo veel mogelijk info in zo weinig mogelijk tekst. De kunst van het weglaten dus.

Cijfertrucjes, rebusvormen, afkortingen, maar ook de wtnschp dt w bvrbld gnlk gn klnkrs ndg hbbn m n lsbr zn t mkn en de onbegrensde creativiteit van mensen hebben zo iets laten ontstaan dat we sms-taal noemen.

Met name door jongeren wordt deze sms-taal ook buiten het sms-je om gebruikt omdat ze het leuk vinden of stoer, of lollig maar ook wel uit gemakzucht.

Het is overigens een misvatting dat DAARDOOR de 'jeugd van tegenwoordig' geen enkel taalgevoel meer heeft ; om zo creatief met taal om te kunnen gaan, moet die namelijk in de basis goed ontwikkeld zijn. De taalfouten die we nu zo vaak zien, nu iedereen die vroeger wellicht helemaal nooit schreef zich ook van het toetsenbord bediend, zijn van alle tijden en leeftijden, en kom je ook al tegen in oude brieven en oude archieven enzo.

Creativiteit, meedoen en spelen met taal zijn dus de voornaamste reden voor deze - ik geeft het toe, vaak tenenkrommende - 'taalverloedering' . (Die het dus feitelijk niet is).

Toegevoegd na 2 minuten:
" Ongebrijpelijk" is het vaak alleen voor 'outsiders' . Oefening baart kunst. Zo kun je ook vloeiend leren braille lezen met je ogen of zelfs morse of eender welk geheimschrift. Of jargon, dat ook veel wordt gebruikt. Vergeleken daarmee valt sms-taal nog best wel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord al ben ik het niet met je eens dat je in sms maar weinig tekens hebt. Het is al helemaal niet zeer beperkt. Ik gebruik daar amper afko's en kan gewoon heel wat zinnen tikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit in het begin één keer een SMS-je gestuurd, en dat bleken er 5. Sindsdien weet ik dat dat medium voor mij in elk geval ongeschikt is voor 'korte' berichten. ;)
Amadea
12 jaar geleden
wtnschp dt w bvrbld gnlk gn klnkrs ndg hbbn m n lsbr zn t mkn wetenschap dat we/wij bijvoorbeeld -1- geen klinkers nodig hebben om een -2- -3- te maken
: de woorden die je bij 1, 2 en 3 bedoelt kan ik niet ontcijferen. Wat staat er?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij was het zo dat alle letters niet op de goede plek moeten staan als de eerste en laatste letter maar bekend is. Een woord wat begint met klinkers is lastig te ontcijferen, zoals in dit voorbeeld dus gnlk als eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wetenschap dat wij bijvoorbeeld ..... geen klinkers nodig hebben om een leesbare zin te maken. Applaus voor me zelf !!! In eerste instantie dacht ik : ik wil het niet eens proberen, te vermoeiend !
Het is natuurlijk een kwestie van wennen, maar
1. ik wil hier helemaal niet aan wennen en
2. ik hoor bij de generatie dat ik nog van alles moest leren omdat het moest niet omdat ik het wilde, wat achteraf erg bruikbaar blijkt en
3. zoals gezegd : te vermoeiend...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wetenschap dat wij bijvoorbeeld EIGENLIJK geen klinkers nodig hebben om een leesbare zin te maken. Poepoenahnah..... dat zeiden wij vroeger, echt waar ! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle ik klik op reactie plaatsen en ik zag ineens dat jij het al geschreven had. Dat was niet doorgedrongen bij mij, terwijl ik wel eerst alle reacties lees voordat ik ergens op reageer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen + voor je (zeer uitgebreide) antwoord. Dat is natuurlijk gelijk de reden dat je sms-en niet prettig vindt. Ik herken dat helemaal, wij zijn beide van de breedsprakige, omdat we volledig willen zijn.
Ook (wat mij betreft) heb ik niet altijd zin om het verhaal weer in te korten, als je al ca. 30 min. of langer bezig bent met een antwoord.
Ik ben niet meer van de snelste en heb al (in mijn korte carriere bij GV) veel antwoorden zien verdwijnen omdat een ander sneller was met een identiek (veel korter) antwoord.
Amadea
12 jaar geleden
@Jodokus - vraagje? Wat maakt dan dat je "ca. 30 min." typt, in plaats van "een half uur"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jodokus ; een korter antwoord is NOOIT identiek, en irritant genoeg vaak pas te begrijpen als ' volledig' kort antwoord NA een veel uitgebreidere uitleg van het begrip in kwestie in een lang antwoord. Dan dat korte - zonder toelichting onvolledige- antwoord ' beste antwoord' zien worden is behoorlijk zuur ja, en komt helaas nogal eens voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea 1-0 YOU GOT ME ! LOL (foei, ook lol niet meer : lachen...) toen ik 'al ca. 30 min. of' tikte, realiseerde ik me dat ik dit dan ook niet mocht tikken, MAAR bedacht : dit is ook een al heel oude geaccepteerde afkorting van circa en min. ja minuten dus... ;) @ Marleen : in principe heb je gelijk, maar ik heb het nu een paar keer gehad. Laatste bij mijn als te 'onaardig' -weet niet meer precies- beschreven antwoord, waar
nog 2 inhoudelijk identieke -andere bewoordingen- en bij mij met extra informatie aangevulde - antwoorden, vraag "verraadde/verried en werkwoord verried") dat je eigenlijk achteraf denkt "waar doe ik de moeite nog voor?"
Ook bij @Lies12 kwam ik onlangs in een antwoord die frustratie tegen, weg...! Ik neem aan dat anderen dit gevoel ook kennen, zij die een langer antwoord dan :
Ja of Nee geven. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen : Ben in mijn vorige reactie afgedwaald van 'verkiezing' naar 'verwijdering' (waar het hart vol van is, loopt de mond van over, ken je die ?).
Ik vergat iets : je had het over een (te) kort antwoord dat dan ook nog tot 'beste' wordt verkozen...
Een zogenaamd 'kort door de bocht'-antwoord dat dus eigenlijk onterecht wordt verkozen tot winnaar.
Dat is inderdaad behoorlijk 'zuur' ja, nog erger vind ik het als goede / betere antwoorden dan niet eens één puntje hebben gekregen...!
zondag
12 jaar geleden
Er zijn talen die in de geschreven vorm nauwelijks of nooit klinkers gebruiken, bv Ivriet en Arabisch. Ze hebben er wel tekens voor maar gebruiken die alleen als er anders een misverstand zou kunnen ontstaan.
Wat betreft lange of korte antwoorden geef ik de voorkeur aan korte, mits ze een juist antwoord op mijn vraag zijn natuurlijk. De duidelijke en korte antwoorden verkies ik boven de lange als beste antwoord. Dus Marleen en Jodokus doe bij mijn vragen vooral geen moeite hele lappen tekst te produceren. Hooguit een regel of 10 is wel genoeg, dank u. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zie jij korte EN duidelijke / juiste antwoorden op dee vraag dan ? En mochten die nog komen : zouden ze net zo duidelijk zonder de langere antwoorden ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zondag : korte antwoorden, voorbeeld hierboven antwoorden 1 en 2, geven één mogelijkheid als reden. Marleen en anderen (ik ook) die meerdere redenen opnoemen, hebben alleen om die reden al meer tekst nodig.
Voor mezelf sprekend ik heb meer tekst en tijd nodig om medische redenen en sommigen onder ons (ik ook, herken uzelf...!) zijn 'breedsprakeriger'.
Wat ik me nu kan voorstellen, is dat 'veel' mensen het 'te veel werk' (geen geduld) vinden om 'lappen tekst' te lezen,
en van die laatste groep is er weer een x percentage dat, lijkt wel, 'blind' een min te plaatsen... :)
P.S. dit is een naar mijn idee op dit moment volledige reactie ;) en dus ....lang.... ;))
zondag
12 jaar geleden
@ Marleen ik had het niet over antwoorden op deze vraag. Ik bedoelde het in het algemeen. En bovendien was ik jullie aan het plagen maar dat kwam misschien niet over. Op sommige vragen moet je nu eenmaal antwoorden met lappen tekst.
@Jodokus, even tellen, 13 regels. Nou vooruit, ik verleg mijn criterium naar 20 regels. Je bent dus ruim binnen de marge gebleven ;) Ga zo voort. LOL. En wat het minnen plaatsen betreft denk ik dat er een lolbroek is die gewoon een aantal vragen langs gaat om bij alle antwoorden minnen te zetten. Gewoon negeren.

Andere antwoorden (2)

Dat heeft te maken met internet. Het is al begonnen met msn en op mobieltjes gaat het nu eenmaal sneller om af te korten tot een paar letters. en jouw voorbeeld ipv/i.p.v. scheelt dus 3 keer typen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft ook te maken met de beperkte hoeveelheid tekens per sms (160 geloof ik). Dus je hele verhaal in 160 tekens proppen om te voorkomen dat je anders 2 smsen moet sturen, en dan dus ook 2x moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Glefiddich : ik gebruikte ipv als voorbeeld omdat ik dat wel herken, omdat het al een afkorting was en die logica volg ik nog wel. Maar, als je bijvoorbeeld 'idd' gebruikt, dan heb je mij klem, nu niet meer, want dat is niet een bestaande afkorting als i.p.v. !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Glenfiddich : dankjewel voor je antwoord.
Das het zogenaamde 'TwitterEffect'! Met een berichtruimte van slechts 140 tekens zal toch gecommuniceerd moeten worden...