Mag je "volgens mij" ook als "volgensmij" schrijven?

Is er misschien een regel voor, dat je bijvoorbeeld twee woorden aan elkaar mag plakken als ze oorspronkelijk verbonden werden door een gemeenschappelijke naamval? En is het werkwoord 'volgen' in dit geval gebruikt als zelfstandig naamwoord in de genitivus (want uitgang op -s)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
65.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jemagallesaanelkaarschrijvenalsjedatwil...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maardatishelaasnietgrammaticaalcorrect ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben me bewust van dit recht en bedoelde inderdaad "Is het grammaticaal correct om". Hartelijk dank voor deze wereld verrijkende, zeer humoristische reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leukhoordataanelkaargeschrijfmaarhetwordttochwatmoeilijklezenzohahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vindje?ikvindhetwelomtedoen...

Het beste antwoord

Volgens moet je niet zien als werkwoord, want het komt niet van 'volgen' af. Het is een bijwoord.
Volgens= blijkens, ingevolge, in overeenstemming met,
overeenkomstig, langs, naar (mijn mening).
Dit zijn allemaal synoniemen van het word 'volgens'.

Een bijwoord wordt nooit aan een persoonlijk voornaamwoord geplakt.

Het mag dus niet!

Toegevoegd na 2 minuten:
corr; 'word' moet 'woord' zijn ;)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Het is natuurlijk niet verboden om dat te doen, maar taalkundig is het niet correct. De regel voor het aan elkaar plakken van twee woorden heeft niet met naamvallen te maken, maar met de eenheid van die woorden. Ze bestaan bijvoorbeeld uit twee zelfstandige naamwoorden, een bijvoeglijk naamwoord en een zelfstandig naamwoord, of met een naam of anderstalig woord. Maar met persoonlijke voornaamwoorden bestaan geen samenstellingen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+precies
amc
11 jaar geleden
Geen samenstelling met een persoonlijk voornaamwoord? Dan zou 'ikzelf', 'mijzelf' enz. dus niet aan elkaar mogen worden geschreven? Als bijvoeglijk naamwoord is dit wél de regel hoor!
Je mag alles aan elkaar schrijven, en dan begrijpt iedereen, - zeker in dit geval -, ook nog wat je bedoelt. Maar het is niet correct.

Volgens en mij zijn 2 aparte woorden. Als volgensmij correct zou zijn, dan is volgensons ook goed, en dan zou er een hele reeks nieuwe woorden ontstaan. En hoe zouden we dan "volgens de buurman" moeten schrijven? Als we dat wel los zouden schrijven, dan zou volgensmij een heel vreemde uitzondering zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ datklopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pre cies ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat leek mij dus ook merkwaardig, ik was bang dat de taal weer eens was aangepast aan domme grammaticale fouten. Bedankt :)
Ingaand op het tweede deel van je vraag: Er is hier geen sprake van een zelfstandig naamwoord. Je kunt niet de/het + volgens gebruiken. Verder zijn er in het Nederlands geen bekende gevallen waarbij het persoonlijk voornaamwoord vastgeschreven wordt aan een ander woord.

"mij" is overigens geen genitivus, het is accusatief of datief

"Volgens" is verder een voorzetsel, zoals op, na, enzovoort.

Er zijn natuurlijk wel voorbeelden van voorzetsels die vastgeschreven worden aan andere woorden, zoals:

nadat
tussenwand
opschrift
afwassen

Bij mijn weten is er echter geen enkel voorzetsel dat aan een persoonlijk voornaamwoord vast wordt gekoppeld.