Waarom zeggen mensen altijd 'Helaas pindakaas'?

hoe is dit ontstaan? waarom zeggen mensen niet helaas gatenkaas of helaas speculaas

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
21.7K

Het beste antwoord

Eind jaren tachtig van vorige eeuw hoorde een leraar uit Delft de kreet ‘helaas pindakaas’ voor het eerst gebruiken in zijn klas. Het betekent niet meer dan het lijkt: een uitroep van spijt, iets in de trant van ‘opgestaan, plaats vergaan’. In dezelfde periode wist het Parool (in een recensie van het boek ‘Aso’s, Bigi’s, Crimi’s’ uit 1989, van Marc Hofkamp en Wim Westerman) te melden dat ‘helaas pindakaas’ schering en inslag was op de Caland Scholengemeenschap Osdorp te Amsterdam, bijvoorbeeld wanneer men iets wou bestellen en het was op.
Een groot deel van de jeugdtaal is tijdgebonden. Bepaalde woorden en uitdrukkingen kunnen in de algemene omgangstaal opgenomen worden. Daardoor verliezen ze natuurlijk het etiket ‘jeugdtaal’. Toch had ik nooit verwacht een dergelijke melige uitdrukking ooit nog ergens aan te treffen in de serieuze pers. Dit soort infantiele rijmelarij zou wel nooit ingeburgerd raken in het algemene spraakgebruik, dacht ik. Niettemin kon je deze zegswijze vanaf de jaren negentig met regelmaat aantreffen in Nederlandse kranten en tijdschriften. In het oerdegelijke NRC Handelsblad stond begin 1992: ‘De rechter informeert of de volgende zaak kan beginnen. De bode schudt het hoofd en roept: 'Helaas, pindakaas!'
.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat rijmt

Toegevoegd na 1 minuut:
en pindakaas is een leuk woord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rijmt lekker en mensen zijn geneigt om korte, rijmende uitdrukkingen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teleurstellingen horen bij het leven (een leven zonder dalen kent immers geen pieken).

Pindakaas hoort bij het leven (wie is er niet mee groot geworden?). Wie zich dat realiseert, put troost en nieuwe energie uit elke pot helaas pindakaas...

Toegevoegd na 1 minuut:
Een gebaar waarmee je een glimlachop het gelaat van de ontvanger tovert. Een gebaar waarmee je de tegenslag relativeert. Een gebaar waarmee je letterlijk energie geeft. Een gebaar dat herinnerd wordt bij elk ontbijt en bij elke lunch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het rijmt en leukt klinkt en als 1 iemand dat zegt dan zegt iedereen dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn omgeving (Bollenstreek) werd zo'n 10 jaar geleden heel véél gezegd : helaas - pakje speculaas....méér dan pindakaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry - had naar reactie gemoeten....
Omdat iemand daar ooit een keer mee begonnen is,en dan gaat het snel rond.
en het ligt nog makkelijk in de mond en rijmt ook nog.
bij ons liet ik laats iets uit mijn handen vallen,en toen zei een collega jammer he .
nu wordt dat woord heel veel gebruikt bij ons als stopwoord.