Vermaledijde kasseien !! Alweer zo"n mooi woord. Wie kan me meer over het woord "vermaledijde "vertellen?

De betekenis is me duidelijk.

12 jaar geleden
in: Taal
5K

Het beste antwoord

Vermaledijd is de tegenhanger van gebenedijd. Gebenedijd is gezegend (bene = goed, Latijn, male = slecht). Vermaledijd betekent vervloekt maar het klinkt wel mooier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vermaledijen komt van vermaledien en dat is vervloeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
male= slecht, of kwaad; deien heeft met 'zeggen' te maken.
Nu zouden we zeggen: ver-dommen, of ver-doemen.
Dus : de kasseien deugen niet ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reagerend op het eerste deel van je vraag: als je "vermaledijd" een mooi woord vindt, dan raad ik je aan om de website van het Neerlandsch Genootschap ter bevordering van het Belegen Woord (helaas ter ziele) eens met een bezoek te vereren!