Nog vanuit de Tweede Wereldoorlog komt mijn antwoord op je vraag, namelijk VADERLANDSHAAT. Dit predicaat kregen de NSB'ers opgedrukt omdat zij volgens de zogenaamde goede Nederlanders hun vaderland aan de Duitsers hebben verraden. Pittige vraag, duimpje omhoog !

Toegevoegd na 10 minuten:
Deze vraag houdt mij nog steeds bezig. Mijn tegenvraag is : in welke context zoek je een antoniem voor nationalisme ? Want ik denk namelijk ook aan antoniemen zoals bijvoorbeeld multiculturalisme en internationalisme ... Wordt vervolgd ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kosmopolitisch ?!? Globalisatie (isme) . Het blijft lastig , omdat nationalisme , buiten de letterlijke betekenis , zeker met met het woord sociaal er bij een enorm negatieve lading heeft . Zoals helaas met vele goed bedoelde isme's .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen van 'nationalisme'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationalisme

een antoniem zou 'multiculturalisme' kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt een beetje af van de context van het begrip. De betekenis ervan is zeker over de jaren heen ook verschoven.

In zekere zin is individualisme tegenovergesteld aan nationalisme, wanneer je het hebt over nationalisme als gerichtheid op het gezamenlijk functioneren als natie.

Wanneer je nationalisme ziet in de zin van vaderlandslievend (dus nationalisme tov andere natiën, en niet tov het individu) dan zouden begrippen als 'cultuurrelativisme', 'globalisme', of 'internationalisme' als antoniem gezien kunnen worden.