Ja of neen, wel of niet?

Wanneer iemand vraagt: "Wil jij geen suiker in je koffie?" En jij antwoord met "ja" wil je dan wel of geen suiker in je koffie?

En wanneer iemand vraagt: "Ga je niet mee fietsen?" En jij antwoord "neen" ga je dan wel of niet mee fietsen?

Hoe zit dit ook al weer met dit soort vragen? Ik heb ooit een website gehad waar hier info. over stond.. Maar ik ben het vergeten en op die site kan ik het niet meer vinden...

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik kan me iets herinneren dat ik ooit is gelezen heb dat bijvoorbeeld bij het eerst voorbeeld: "Wil jij geen suiker in je koffie?"
Dat de vraag dus is "Wil je suiker in je koffie"
Wanneer je dus wèl suiker wil zeg je ja.
"geen" is het verwachtings patroon van de vraagsteller.

Alleen sommige mensen vertalen het net als Berth zonet bijvoorbeeld doet: "Wanneer de vraag komt: "wil jij geen suiker..." en je zegt 'ja', dan zeg je eigenlijk: "ja, ik wil geen suiker..."."

Wat is nu de juiste beredenering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt gewoon: "Ja, ik wil nooit geen suiker in mijn koffie nee..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet hier geen antwoord op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik me ook al afgevraagd! En er was nog iets, maar ik kan er niet direct opkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wordt helemaal moeilijk vragen ze eerst suiker en later nog een keer om melk, ik drink zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je wel, is best vervelend. Al wordt de vraag van de andere kant dan verkeerd gesteld.
Ik zeg zelf dan altijd: "Ja, ...." verdere uitleg volgt dan. bijv:
"Wil jij geen suiker in je koffie?" - Nee, ik wil geen suiker in mijn koffie.
- Ja, ik wil graag suiker in mijn koffie.

Antwoorden (8)

Taal is geen wiskunde dus als je geen suiker wilt gewoon 'nee' zeggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je het wel wilt zeg je: het tegenovergestelde graag.
Dan zijn ze meteen wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de vraag komt: "wil jij geen suiker..." en je zegt 'ja', dan zeg je eigenlijk: "ja, ik wil geen suiker...". Etc.

Maar voor de duidelijkheid gewoon 'nee' zeggen. Dat is toch het duidelijkst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als iemand vraagt 'wil jij GEEN SUIKER in je koffie' en jij antwoord 'ja' dan wil je dus geen suiker want dat vraagt diegene toch. De tweede vraag is lastiger, in theorie kan je als je niet meewilt zowel ja als nee antwoorden.
Maar over het algemeen geeft bij dit soort vragen de lichaamstaal de doorslag bovendien zullen velen hier nog woorden achter plakken als 'nee, ik heb geen zin'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zo'n vraag kan je gewoon niet goed met alleen "ja" of "nee" antwoorden. De vraagstelling is gewoon verkeerd. Het moet zijn "wil je suiker in je koffie?" of "ga je mee fietsen?" Anders kan zowel ja als nee hetzelfde betekenen:
"wil je geen suiker in je koffie?"
nee: "nee ik wil geen suiker in mijn koffie" "nee ik wil wel suiker in mijn koffie"
ja: "ja ik wil geen suiker in mijn koffie" "ja ik wil wel suiker in mijn koffie"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je suiker bij de koffie?
Ja ik wil wel suiker bij de koffie.
Of: Jawel ik wil suiker bij de koffie.

Dus vraagt iemand of je iets niet wilt en je wilt het wel antwoord dan met ja.
Klinkt onlogisch maar dan moeten mensen ook maar niet gaan vragen of ander iets niet willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tweemaal een ontkenning is een bevestiging. Dus als ik antwoord dat ik niet-niet mee ga fietsen, dan ga ik wel mee fietsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wil jij geen suiker in je koffie?" Als je hierop "ja" zegt, dan wordt dat een beetje onzin. Als je "nee" zegt dan klopt het wel. (wil jij suiker in je koffie?) dan kun met ja of nee makkelijk beantwoorden. Maar in dit geval, als je dus niet wil, kan je NEE zeggen. En als je wil, dan kan je ook "ja" zeggen, maar beter met een toevoeging erbij bv
"ja doe maar wel".!
Dus als je alleen "ja" zegt; dan ontbreekt iets...

En bij
"Ga je niet mee fietsen?" als je neen zegt.
Dan ga je niet.! Dus dat klopt.
Als je hierop met "ja" wilt beantwoorden. Dat kan gewoon.! Er moet een toevoeging bij
(Ja wel ik kom wel mee fietsen.)

Snap je?
Ben jij een autochtoon of niet?
En dan moet een alachtoon dit aan jou uitlegen...
WoW.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat kan gewoon.! niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen ik ben volbloed Nederlander hoor ;-) Alleen zoals je ziet zijn hier verschillende meningen over en ik was en ben nog steeds erg nieuwsgierig naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed begrepen, Babyface !
Daarom stellen we in de regel ook maar weinig 'negatieve' vragen, tenzij we verwachten dat het antwoord NEE is, en de antwoorder zich er nog uit kan redden met 'jawel, doe maar wel'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ohh
Da was maar een grapje hoor Rick.
Je moet niet verkeerd begrijpen..
Gr
Als de vraagsteller een dergelijke vraag stelt (negatieve vraag) gaat hij in principe uit van een negatief antwoord gebaseerd op eerder verkregen informatie. Dus in geval van het suikerklontje: De gast neemt koffie, en pakt melk uit het melkkannetje, maar geen suiker. Dan volgt de vraag. En in geval van het fietsen: De vraagsteller gaat fietsen, maar de ander pakt zijn autosleutels. Dan volgt de vraag.
Ik zou in dit geval dus altijd ontkennend antwoorden.
Als je na het antwoord "Echt niet?" kan zeggen is het in principe een goed antwoord.

Dus: "Wil je geen suiker in je koffie?" Antwoord: Nee
Vraag: Echt niet?

En: "Ga je niet mee fietsen?"Antwoord: Nee
Vraag: Echt niet?

Dit alles neemt niet weg dat een negatieve vraagstelling eigenlijk verkeerd is omdat het voor meer uitleg vatbaar is.