Weet iemand waar het woord "liflafjes" vandaan komt? Bij Google kom ik er niet verder mee.

SVP niet gaan vertellen wat het betekent want dat vraag ik niet en beloon ik met een vette min.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei wat ben je streng ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat je van die "puntenrapers" zal ik maar zeggen, vaak antwoorden krijgt die geen antwoord op je vraag zijn. Ik vind dat irritant en geef geheel gratis en voor niks mijn minnen weg aan die figuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, nou nou, een beetje minder mag wel he? Denk je nou echt dat die "puntenrapers" zoals jij die noemt hiervan onder de indruk raken. Klojo's hou je toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/liflaf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Evertjan, Vertel dan even als antwoord wat het woord betekent. Dan krijg je een punt van GV en dan geef ik je daarna een min. Maakt dus niks uit maar dan heb jij je zin. Een kinderhand is gauw gevuld ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag: die antwoorden krijgen een -5 omdat het GEEN antwoord is, dus je hoeft zelf niet zo streng te zijn.

Het beste antwoord

Het komt van lieflaffen, wat 'vleien, liefkozen' betekende. Dit verouderde werkwoord is alleen nog overgebleven als verkleind zelfstandig naamwoord. De betekenis is waarschijnlijk overdrachtelijk, en onder invloed van laf (= smakeloos, flauw) ontstaan. De overwegend negatieve betekenis die liflafje had, is aan het eind van de 20e eeuw geleidelijk overgegaan in een positieve.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel de etymologie vermoedelijk klopt, vind ik nog altijd weinig positief , juist negatief. terwijl lieflafen (vleien, liefkozen) juist positief klinkt). Je wilt toch niet eten in een restaurant waar je uitsluitend liflafjes krijgt ?
Amadea
12 jaar geleden
Ik heb twee keer zo'n maaltijd meegemaakt, in een tapas restaurant. Uitsluitend liflafjes, maar je wordt er voldoende door gevoed en het is allemaal even heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beloon je met een +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, ja dat kun je dus wel. Ben in het najaar in Noord-Cyprus geweest waar een van de maaltijden op het de menukaart bestond uit 18 liflafjes, meze geheten. Wij hebben dat besteld na van een ander paar gehoord te hebben dat die maaltijd zo lekker was. En we zaten goed vol na die 18 hapjes. Ik vind het woord liflafjes niet à priori negatief klinken. In een gesprek blijkt heus wel of het neutraal, positief of negatief geïnterpreteerd moet worden.

Andere antwoorden (1)

Liflaf ‘flauwe kost’ is afgeleid van laf als een reduplicatie met klinkervariatie, net zoals bimbam, mikmak.

De functie als bijvoeglijk naamwoord = “smakeloos, laf” is ouder. Het woord is een nnl. allitereerende en ablautende formatie bij laf. (letterlijk zo overgenomen van de site)

N. van Wijk (1936 [1912]), Franck's Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal

liflaf, liflafje znw. (o.).

Toegevoegd na 2 dagen:
UItleg over de 2e alinea:
nnl=nieuw Nederlands oftewel het Nederlands ná 1700
allitererende formatie- twee opeenvolgende woorden die
met dezelfde letter beginnen
ablautende formatie - woorden met een kinkerwisseling
lif-laf bim-bam mik mak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Kan jij uitleggen wat een "nnl. allitereerende en ablautende formatie" is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HHH heb een vraag uitgezet bij de etymologiebank met de vraag wat nnl betekent. Een allitererende formatie: woorden die met dezelfde letter beginnen.
Ablautend is een klinkerwisseling: lif laf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG! En dat zijn mensen die zich met de Nederlandse taal bezig houden die dat schrijven? Ik zou me schamen om zulke taal uit te slaan als ik bij die etymologiebank werkte. LOL!