Is het familie anamnese of familieanamnese?

Wat is de juiste schrijfwijze? Los of aanelkaar? =)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan elkaar moet van elkaar ;-)

Antwoorden (3)

In Nederland worden woorden zo veel mogelijk aan elkaar geschreven. Als het geen klinkerproblemen (aan elkaar) oplevert kan deze regel bijna altijd toegepast worden. Daarom zeg ik dat het familieanamnese is omdat het geen klinkerproblemen oplevert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als er wel een klinkerprobleem is, wordt er nog geen spatie gebruikt, maar een streepje.
Het is één woord. Je hebt het niet over de familie Anamnese die aan de Schoolstraat woont, maar over een familieanamnese.

Dit is vergelijkbaar met het spel voetbal - dat spel heet niet voet bal maar voetbal.

Een ander spel, hockey, speel je op een hockeyveld, niet op een hockey veld. Heel soms is dat hockeyveld een grasveld; het is nooit een gras veld.

Toegevoegd na 1 minuut:

Het zou anders zijn als het eerste woorddeel een bijvoeglijk naamwoord was. Je spreekt bijvoorbeeld wel van een uitgebreide anamnese.

Dat geldt ook voor mijn andere voorbeelden: je spreekt van voetbal, en van een zware bal (geen zwarebal). Je spreekt van een hockeyveld, en van een glad veld (niet van een gladveld).
Cryofiel
12 jaar geleden
Familieanamnese is de juiste spelling. Maar als je dat onduidelijk vindt mag je ook familie-anamnese schijven; een koppelteken tussenvoegen ter verduidelijking is altijd toegestaan.