Welk schrift wordt in de wereld het meest gebruikt?

Wij zijn vertrouwd met ons alfabet en ervaren dat als het meest belangrijk. Maar wordt bijvoorbeeld het Arbische schrift of het Chinese schrift meer gebruikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Chinees (mandarijn) is wel veruit de meest gesproken taal ter wereld (ongeveer 1,1 miljard), 3x zoveel als engels en die staat op de tweede plaats. En dan zijn er nog diverse andere chinese talen die in de top 25 staan, waarvoor ook chinees schrift wordt gebruikt. Maar goed, de vraag is natuurlijk of dit dan ook de meest geschreven taal is. Ongeveer 3%-10% van de chinezen zijn analfabeet, das niet heel veel vergeleken met de rest van de wereld en gezien het grote inwonertal. Van de andere kant wordt engels over de hele wereld (inclusief degenen voor wie het de tweede taal is) door meer dan 1 miljard mensen gesproken (maar de bron zegt niets over hoeveel mensen het ook kunnen schrijven). Het zal er dus een beetje om hangen denk ik. Arabisch wordt ook veel gesproken en geschreven, maar ik denk niet dat het deze cijfers zal overschrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt af.
Bv bulgarije en griekenland, spanje, frankrijk. Hebben ook allemaal zijn eigen schrift.
Maar wat mij betreft wordt alfabet het meest gebruikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Latijnse alfabet zoals wij dat gebruiken
is het meest wijd verbreide alfabet ter wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schoolschrift!