onthou het zo...

hij is langer/beter/stommer dan ik (ben)... in deze zin past 'mij' niet...

hij is even groot/goed/stom als ik (ben)... en in deze zin past 'mij' ook niet

zo weet je dat het altijd 'ik' is en nooit 'mij' in vergelijkingen met anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt absoluut helemaal niet want ligt puur aan de vorm van het persoonlijk voornaamwoord. "Die trui staat jou beter dan mij" Hier kan toch echt geen "ik". Foei, slecht taaladvies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie zelfs dat mijn antwoord ook al eerder is gegeven. En jij geeft gewoon alsnog het verkeerde antwoord als het correcte antwoord er al bij staat, met links en al :P

Andere antwoorden (13)

Beter dan ik!!!

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter dan ik inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter van mij !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan allebei, maar dan heeft het wel een andere betekenis.

(a) Jij vindt hem beter dan mij.

(b) Jij vindt hem beter dan ik.

In deze zinnen worden twee oordelen met elkaar vergeleken. In (a) oordeelt één persoon (jij) over twee personen (hem en mij); de betekenis van deze zin is, dat 'jij hem beter vindt dan jij mij vindt'. In (b) oordelen twee personen (ik en jij) over één persoon (hem); bedoeld wordt, dat 'jij hem beter vindt dan ik hem vind'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je was me net voor met antwoord + uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noemen ze nou taalgevoel. Heel goed. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super, niks meer aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist het niet maar na je link gelezen te hebben weet ik het ook. Taalpurist +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. @Rubro, het kan natuurlijk ook zijn dat Irish het opgezocht heeft en het voorbeeld van: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/355 heeft gehaald. Toch is het een goed en duidelijk antwoord. Ik kan ook, maar dat zal niet de meest gebruikte betekenis zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi hoor +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk. Dat dacht ik later ook idd, maar als irish het zelf bedacht heeft: hulde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rubro, kijk maar eens naar de link uit mijn reactie hierboven, het is een (vrijwel) letterlijk citaat. Wat het overigens niet een minder goed antwoord maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fantastisch antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt, als je zegt 'Jij vindt hem beter ~'
Maar als je zegt 'Jij bent beter dan mij' klopt het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed nintendo nerd. Het hangt er dus vanaf van wat je wil zeggen in je zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist! :D Om jezelf dan te controleren moet je in je hoofd de zin door laten gaan, om te kijken of dat dan klopt met wat je wilt zeggen.
Beter dan IK...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei fout. Er is niets beters dan ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezien je leeftijd (99 jaar) zul je je lessen wel geleerd hebben ;>)
et is tog 'beter als ikke?' of 'beter as mijn'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persies!
"beter dan ik"je moet het langer maken,als het ware de zin af maken.
dan wordt het: "beter dan ik BEN" en niet "beter dan mij ben"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter dan ik BEN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broer verbetert hier iedereen in
Het is idd Beter dan ik.
Net als beter dan jij bent in plaats van als jou

Toegevoegd na 1 dag:
Hoe onthoud je dit?

Zet er het woord 'ben' achter.

'Jij bent beter dan ik ben' klopt en klinkt goed.

'Jij bent beter dan mij ben' klopt niet en klinkt ook niet goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoemergeluid: "EHHH" FOUT!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, niet fout. Je zegt toch niet: Jij bent beter dan mij ben! Je zegt pas 'dan mij' als je de inhoud van de zin veranderd, zoals het voorbeeld wat jij gaf: Jij behandeld de hond beter dan mij -> Jij behandeld de hond beter dan dat je mij behandeld. Of Jij behandeld de hond beter dan ik -> Jij behandeld de hond beter dan ik de hond behandel.
Het ligt aan de rol van het persoonlijk voornaamwoord in de zin. Kijk naar de volgende 2 zinnen

"Jij behandelt de hond beter dan mij"

"Jij behandelt de hond beter dan ik"

Ze zijn allebei correct, maar ze hebben verschillende betekenissen.
De eerste zin betekent dat de persoon die aangesproken wordt, de hond beter behandelt, dan dat die persoon degene behandelt die de opmerking maakt.

De tweede zin betekent dat de persoon die aangesproken wordt de hond beter behandelt dan dat de persoon die de vraag stelt de hond behandelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt, maar wat ik zei ook. Waarom jou uitleg klopt is omdat je er die hond bij betrekt.
Het is
Beter als ik