In Rotterdam noemen ze een sufferd of een merkwaardig figuur wel eens een ‘krotenkoker’.
Het woord is populair geworden dankzij de Bommelstrips van Marten Toonder.
Krote zou hier een eufemisme voor klote kunnen zijn. Eerder lijkt het een verbastering van het Franse woord ‘carotte’.
Rotterdammers kennen ook de uitdrukking ‘in de kroten zijn' voor: dronken zijn. Het koken van kroten of bietjes was ooit in de Maasstad een veelvoorkomend beroep. Gekookte kroten worden nog steeds gegeten.

Het scheldwoord kreeg landelijke bekendheid dankzij een televisieadvertentie voor chipsfabrikant Smith’s: ‘die krotenkokers van Smith’. Ook Rotterdammer Jules Deelder droeg zijn steentje bij in een commercial voor de ‘lekkere lichte borrel’ Lechner: die krotenkokers van de reclame.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord krotenkoker vind je al terug in een artikel uit 1908.

Het werd gebruikt om een zonderling, kleurrijk, merkwaardig persoon aan te duiden.

Een eeuw later heeft het nog steeds dezelfde betekenis.

In het etymologisch woordenboek is krotenzaaier een variant van krotenkoker.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het woord komt trouwens niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Nederlandse Taalunie.
http://www.woorden.org/woord/Krotenkoker