Is het taaltechnisch juist om bepaalde woorden in hoofdletters te schrijven, om iets te BENADRUKKEN, of kan dat ook op een andere manier?

Zoals BIJVOORBEELD in een formele of informele brief, in een boek, of in een tijdschrift, of krant? Ik zie ZELDEN dat woorden in deze catagoriën benadrukt worden op deze manier.

Ik BEGRIJP dat mensen dat DOEN in een stukje TEKST, alleen ik vraag mij af of het eigenlijk wel TAALTECHNISCH nodig is om bepaalde woorden dus te BENADRUKKEN.

En waarom zou het goed, of fout zijn?

Dat kan toch ook op een andere manier benadrukt worden? Zoals op déze manier (het woordje déze met de ' boven de e), of zijn er nog andere manieren?

Overigens, de woorden die ik met hoofdletters schreef is uiteraard nogal overdreven en meteen ook mijn punt die ik duidelijk wil maken.

Toegevoegd na 53 seconden:
En waarom zou het goed, of fout zijn?

moet zijn

Wat is de reden dat het goed is? Of fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik dit VAAK, ook op goeie vraag. Maar alleen om dat ik de accenten op letters niet makkelijk kan vinden/gebruiken op mijn toetsenbord. Daarom gebruik ik ook vaak 1 ipv één.
Dat is eigenlijk een beetje slordig/lui....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu, ik vind het maar irritant lezen eerlijk gezegd eigenlijk. Naar mijn gevoel lijkt het dan net alsof iemand dan zijn antwoord mij de strot in wil duwen, dat die ander dan persé gelijk wilt hebben en dat dat alleen maar kan met hóófdletters. Van die mensen die persé hun gelijk willen halen.. maar ja, dat is dan weer mijn persoonlijke ergernisje.. Je kan óók op een "andere" manier aangeven dat iets benádrukt moet worden, zoals ik in deze reactie doe. Ik vind het gewoon allemaal niet zo nodig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, je hebt hier in ieder geval een heel interessant vraagstuk mee, en voordat ik me hierin ga verdiepen wil ik alvast meedelen dat er iets is met het gebruik van enkel hoofdletters waarvan mijns inziens veel te weinig mensen PRECIES afweten waarom dit is (en gebruikt wordt), alleen weet ik niet of dit alleen opgaat voor NAMEN of ook voor andere aspecten in de taal. Anderzijds denk ik dat geschreven taal niet alleen gebruikt wordt ten behoeve van communicatie maar o.m ook wordt gebruikt om bepaalde machtsverhoudingen te bekrachtigen en in stand te houden, evenals het scheppen van verwarring tussen grote groepen mensen; een gereedschap dus.. Bronnen:
- http://www.youtube.com/watch?v=DDrBv7ocyHg

Het beste antwoord

Taaltechnisch is eigenlijk een ander woord voor grammatica of taalregels. Er zijn duidelijke regels voor gebruik van hoofdletters:

- Staan aan het begin van een zin
- Namen van personen, volkerenen, namen en aanduidingen bevatten een hoofdletter aan het begin van het woord.

Daarnaast zijn er uitzonderingen van namen die niet met een hoofdletter beginnen (zie bronlinks voor voorbeelden).

Er zijn eigenlijk geen woorden die alleen maar met hoofdletters worden beschreven, wel afkortingen zoals HTML.

Natuurlijk heb je ook regels voor benadrukken van tekst. Daar zijn meer richtlijnen voor te geven dan regels. Het gaat dan niet om de zinsbouw (grammatica).

Om tekst te benaderukken heb je de volgende mogelijkheden:

Veranderen vorm
- schuingedrukte tekst
- diktgedrukte tekst
- veranderen lettertype
- veranderen kleur
- Hoofdletters

Het gebruik van alleen hoofdletters in een tekst wordt soms wel gebruikt in een koptekst of alineakop. Dit kan je in Word kiezen als stijl : kleinkapitaal of als hoofdletters (zie afbeelding). Dit wordt eigenlijk nooit gedaan midden in de tekst.

In drukwerk of in HTML heb je veel mogelijkheden om tekst te benadrukken. Maar wat als je alleen platte tekst kunt gebruiken, bijvoorbeeld in een chatbericht? Tijdens het begin van internet konden mensen in fora ook alleen platte tekst typen. Er werden toen ook netiquettes opgesteld (richtlijnen voor online gedrag) waarin werd afgesproken tekst niet in hoofdletters te plaatsen omdat je dan aangeeft te schreeuwen. Om tekst te *benadrukken* werd afgesproken om er * om te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel! prima uitgelegd...

Andere antwoorden (2)

Taaltechnisch is het eigenlijk onjuist, typografisch werkt het natuurlijk wel.
Inderdaad kun je woorden benadrukken door accenten te plaatsen. Je kunt ook gebruikmaken van onderstrepen en schuin, of cursief, zetten. Dat laatste wordt het meeste gebruikt. Onderstrepen gebeurt meer in met de hand geschreven teksten, wat logisch is, omdat cursief dan niet erg opvalt.
Hoofdletters zijn eigenlijk alleen bedoeld voor aan het begin van de zin en voor namen. Maar als jij in een persoonlijke mail bijvoorbeeld hoofdletters gebruikt om iets te benadrukken, is daar niets tegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is het niet verstandig teveel hoofdletterwoorden te gebruiken, het komt snel over als schreeuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Typografisch heeft het niet de voorkeur, maar soms breekt nood wet.

Om nadruk aan te geven gebruiken we (in die volgorde) accenten, schuin of dik schrift, en onderstrepingen. Helaas zijn op GV de mogelijkheden daarvoor zeer beperkt, en zul je je dus soms wel móeten verlaten op het gebruik van hoofdletters om voornamelijk dik en schuin schrift te vervangen danwel een accent dat je absoluut (effe) niet uit je toetsenbord krijgt.

Het is dus een stukje gebruik maken van de (beperkte) mogelijkheden die je hebt. Niet onjuist, maar als je de keus hebt, gebruik je (althans, ik) liever iets anders.

In boeken, kranten en tijdschriften heb je al die typografische mogelijkheden normaliter wél, en is het gebruik van hoofdletters eigenlijk helemaal niet nodig. Hier is het een vaak onvermijdelijke typografische noodzaak, en daarmee hoewel niet fraai, in de grond niet onjuist.

Met 'taaltechnisch' heeft het niet zo veel te maken trouwens ; het is puur een typografische kwestie.

In het geval van jouw vraag, zou de nadruk in alle gevallen opgelost kunnen worden door het gebruik van accenten. (benádrukken, bijvóórbeeld, zélden, begríjp, dóen, tékst, taaltéchnisch, benádrukken). Maar als dat bij jou net zo'n heksentoer is als bij mij, kan ik me de voorkeur voor (makkelijke) hoofdletters goed voorstellen. Ik doe het ook regelmatig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+