Moet ik deze getallen uitschrijven?

Ik heb een betoog voor Nederlands, en ik heb bedragen zoals 30 en 45 miljoen. Moet ik 45.000.000,- doen of 45 miljoen euro?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Antwoorden (2)

Even voor je opgezocht:

"Wanneer schrijf ik getallen in letters en wanneer in cijfers?
Daar zijn geen vaststaande regels voor. De meeste adviesboeken houden aan dat getallen tot twintig voluit worden geschreven, evenals de tientallen tot honderd, de honderdtallen tot duizend, enz. We schrijven dus achtste, tien, zeventien, 22, veertig, 103, tweehonderd, 250, drieduizend. Ook de getallen duizend, miljoen en miljard schrijven we voluit; deze kunnen eventueel gecombineerd worden met cijfers: 22 duizend, 123 miljoen, tien miljoen, 16 miljard (of 22.000, 123.000.000, 16.000.000.000, etc.).

Op deze vuistregel bestaan twee uitzonderingen:

We schrijven cijfers bij exacte informatie zoals maten, temperaturen, gewichten en jaartallen: 'In de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50 km/u', 'Morgen wordt het 14 ºC', '20.000 mijlen onder zee', 'Een hotelovernachting kost € 100,- (of: 100 euro) per persoon.'
Cijfers hebben de voorkeur als er anders een rare mix van woorden en cijfers zou ontstaan. Dus niet: 'Van de 45 deelnemers zijn er zeventien gezakt en 28 geslaagd', maar liever: 'Van de 45 deelnemers zijn er 17 gezakt en 28 geslaagd.'
Voor het schrijven van percentages geldt dat er vaak cijfers worden geschreven als we dat anders niet zouden doen: 50% van de Nederlanders, 15 procent; als in een tekst maar een enkel percentage voorkomt, kan het geheel ook in woorden worden opgeschreven: twintig procent.

Deze regels en uitzonderingen gelden met name voor zakelijke teksten. In bijvoorbeeld literaire teksten worden vaak vrijwel alle getallen uitgeschreven.

Tot duizend schrijven we getallen aaneen: tweeëndertig, achthonderdtien, enz. In grote getallen komt na het woorddeel duizend een spatie: tweeduizend zeven. Voor en na miljoen en miljard schrijven we een spatie: vijf miljoen driehonderdduizend, twaalf miljard.

Het getal 1.234.567.890 zouden we voluit dus schrijven als: een miljard tweehonderdvierendertig miljoen vijfhonderdzevenenzestigduizend achthonderdnegentig."

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/getallen-in-letters-of-cijfers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Completer dan dit antwoord kun je volgens mij niet zijn.
+
officieel zijn getallen onder de 20 met letters en boven de 20 met cijfers. en ik geloof dat getallen zoals honderd , duizend en miljoen nog in letters moeten/mogen worden uitgeschreven. dus kan je gewoon schrijven 45 miljoen.
suc6 met je betoog.

Toegevoegd na 1 minuut:
ow C4th was sneller...