Waarschijnlijk hebben we het gewoon geleend uit het Duits, daar heb je ungestüm voor heftig, wild, twee woorden die net hetzelfde betekenen in het Duits en het Nederlands. Dat ungestüm is ook een negatief van een verloren gegaan gestüeme en dat betekende ‘zacht, stil, rustig’ en is verwant met het Duitse werkwoord Stemmen en het Engelse to stem: tot staan brengen, doen ophouden, weren, bedaren, stuiten. Onstuimig is dan zoiets als onbedaard, on-gestuit. De oudste vormen ervan in het Nederlands zijn de nu (zéér) verouderde adjectieven ‘ongestuim’ en ‘onstuim’, duidelijk broertjes van ungestüm die al rond 1570 bij ons verschijnen maar –uim is in het Nederlands geen gewone uitgang voor een adjectief, dus werd het onstuimig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stuimen of stuymen (originele schrijfwijze) is de middeleeuwse vorm van wat we heden ten dage meditatie noemen.
Monniken waren de rust zelve middels deze methode zodat zij met inkt en ganzenveer geconcentreerd en met een vaste hand konden schrijven.

Het woord onstuimig is het tegenovergestelde
en betekend:
-kwaad
-fel
-beweeglijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord komt van het woord onstumich, ongestuim. Het is bekend sinds 1573. Het toont verwantschap met het Duitse ungestüm.
De oorspronkelijke betekenis van 'ongestuim' was: niet tegengehouden.