is het al duidelijk of de taalvaardigheid van jongeren echt achteruit is gegaan door sms/internet/etc?

En dan bedoel ik of dit echt onderzocht is, geen meningen of oppervlakkige krantenartikelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K
Amadea
12 jaar geleden
Zonder onderzoek kan ik je zeker wel vertellen dat dit het geval is! Het is echt abominabel wat sommige jongeren schrijven. Velen kennen het verschil tussen ligt en licht niet, weten niet hoe je abonnement en misschien schrijft, schrijven 'is' in plaats van eens, enzovoort enzovoort....
Pieter2011
12 jaar geleden
Onderzoek toont juist aan dat sms'en een positieve invloed op de taalvaardigheid van jongeren zou hebben:
http://xyofeinstein.wordpress.com/2011/09/19/sms-en-correleert-met-taalvaardigheid-bij-jongeren-tussen-10-en-12-onderzoek/
Ik geloof er overigens geen bal van... En erger me rot aan de vele taalfouten van (vooral) jongeren.
Pieter2011
12 jaar geleden
Hier nog zo'n leuke uitspraak van een deskundige: < 'Verwar jongeren- of straattaal niet met een geringe taalvaardigheid', waarschuwt Ren� Appel. Appel is de eerste taalkundige die zich in Nederland serieus heeft beziggehouden met straattaal. Hij is hoogleraar Nederlands als tweede taal; vandaag de dag is hij met emeritaat. 'Om zo creatief en effectief buitenlandse woorden door het Nederlands te kunnen mengen, moet je het Nederlands juist bijzonder goed beheersen', verklaart Appel.> http://taalschrift.org/reportage/000485.html

Het beste antwoord

Eerlijk is eerlijk, ik heb dit OOK altijd gedacht, tot ik onlangs een interview op de radio hoorde of een artikel las, dat een heel andere invalshoek bood die ik tot dan toe niet kende, maar zeer plausibel klonk en in de praktijk lijkt op te gaan. Sindsdien probeer ik er op te letten, en ik kan alleen maar concluderen dat het waar is.

Puntje bij paaltje is namelijk het feit dat ons taalgebruik aantoonbaar beter is dan OOIT in de geschiedenis.
We LEZEN en SCHRIJVEN meer dan ooit in de geschiedenis. En er lezen en schrijven meer mensen dan OOIT in de geschiedenis.

Er zijn een paar dingen die echter voor een vertekend beeld zorgen :

- mensen uit de laagste klassen van de bevolking konden vroeger vaak helemaal niet lezen of schrijven. De decennia daarna (sinds onderwijs verplicht is voor alle kinderen) KONDEN ze het wel, maar ze DEDEN het niet.
NU, met de komst van Internet, doen ze dat wel, al is het niet helemaal volgens de 'standaard' van de 'elite'. Maar lees voor de grap maar eens een willekeurige officiële brief van een arbeider uit de jaren 20 ofzo. Bijna humor zo fout.

- toen de televisie en de radio pas waren uitgevonden, was daarop uitsluitend een klein elitair clubje mensen te horen, vaak afkomstig van het toneel en een zeer krampachtig Nederlands sprekend. Langzaam maar zeker is ook dat 'elitetoestel' naar 'beneden' gesijpeld, waardoor tegenwoordig het juist vooral de 'gewone man' is die het beeld en dus ook het taalgebruik bepaalt.

Mensen die je vroeger niet hoorde, hoor je nu elke dag.
Mensen die vroeger niet schreven, schrijven nu dagelijks.

En daardoor zie je in het taalverkeer eigenlijk hetzelfde gebeuren als er is gebeurd met het wegverkeer : Niet meer om de zoveel kilometer de mooie nieuwe dure auto van de elite, maar een snelweg vol aftandse opeltjes, oude volkswagentjes, gedeukte dafjes en vrolijke fiatjes. Voor sommige mensen wellicht gene auto, maar ze komen mooi wel van A naar B.

En zo is het ook met ons Nederlands ; voor sommige mensen (ik betrap mezelf er nog steeds op) misschien niet altijd prettig dat alles wat onzichtbaar was nu zo zichtbaar en vooral hoorbaar is, maar puntje bij paaltje op de hele groep WEL een vooruitgang danwel een 'verbetering'.

'Verbetering' tussen aanhalingstekens, omdat het ergens natuurlijk ook wel een symptoom is van de total verloedering 'vertokkificatie van de samenleving, omdat uiteindelijk alles verband houdt met elkaar, maar dat is weer een heel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
helemaal mee eens +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet alleen de 'gewone man' die geen ABN spreekt. Ik hoorde gisteren een raadslid uit Rotterdam zeggen: "dan voelen ze zich veel welkommer!"
Dan denk ik met een glimlach aan Driek van Wissen en hoor hem bijna zeggen: "De verloedering van de Nederlandse taal moet een halt worden toegeroepen!"