Welke woorden en letterwoorden zijn universeel?

Zoals SOS, apartheid, euhm,...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Antwoorden (12)

stop

Toegevoegd na 1 minuut:
nee dat klopt niet helemaal.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stopbord

Ik denk niet dat er echt 100% universele woorden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheldwoorden in het Engels worden vaak door iedereen begrepen.

Met "Asshole" heb je volgens mij altijd succes!

Toegevoegd na 17 minuten:
Dit is ook universeel:

... _ _ _ ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...---.. is zeer uit de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er werd niet gevraagd of het nog recent was of niet, de vraag was of het universeel is...
Tsja, gegeven dat er stammen in Afrika zijn die alleen met het klakken van hun tong communiceren, zou ik zeggen 'Klik'.
Of 'Klak' natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal universeel zijn ze volgens mij niet maar woorden als pappa en mamma komen in licht gewijzigde vorm veel voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel woord wordt overal met precies dezelfde letters geschreven. Er zijn namelijk heel wat talen die compleet andere tekens gebruiken dan de 26 uit ons alfabet.

Apartheid op z'n Russisch is арартеид.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fonetisch dan.
"Je t'aime" of "I love you" zal door de meeste mensen begrepen worden. Maar helemaal universeel bestaan er geen woorden die door iedereen worden begrepen. Kom je in de regenwoud in Brazilië dan zegt "sos" erg weinig denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
siesta

Toegevoegd na 2 minuten:
tango

Toegevoegd na 4 uur:
goal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goal heeft ook een Nederlandse vertaling, nee dus. En ik denk niet dat men in China zomaar zal weten wat een tango is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik kwam op het woord goal, omdat ik gisteren een verslag zag van een wedstrijd in Saoudi Arabië, en daar werd (na 2 seconden) gescored, en wat riep de Arabische verslaggever? Drie keer raden ...... juist ja: "GOAL". Dus als dat niet universeel is, dan weet ik het ook niet meer.
Universele woorden zijn er niet... Wij leven op aarde en alle woorden zijn aards... En dan nog niet een uniaards...

Helaas zijn deze woorden die je zoekt er niet...

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is geen enkel woord echt universeel. Dit ivm verschillende talen, verschillende alfabetten en verschillende uitspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het spellingsalfabet van NAVO niet universeel?
Gebruiken ze toch bijna overal?

A = alfa
B = bravo
C = charlie
D = delta
E = echo
F = foxtrot
G = golf
H = hotel
I = india
J = juliett
K = kilo
L = lima
M = mike
N = november
O = oscar
P = papa
Q = quebec
R = romeo
S = sierra
T = tango
U = uniform
V = victor
W = whiskey
X = x-ray
Y = yankee
Z = zulu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In andere landen gebruiken ze toch ander alfabet. Bij de NAVO is de voertaal engels, dus daar is het alfabet op aangepast.
Groente en fruit