Wat is de definitie van een hechte relatie?

In geen enkele woordenboek etc. gevonden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (2)

Een relatie (betrekking) met de volgende eigenschappen:
Vast, blijvend, duurzaam, onveranderlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de bron aankruisen subbetekenissen en citaten.

Toegevoegd na 1 dag:
Een hechte relatie hoeft niet altijd te betekenen een vriendschappelijke relatie.

Een goeie vijand, daar doe je jaren mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is daar geen definitie voor.
Want wat iemand als een hechte relatie bestempeld,
kan een ander wel weer heel anders zien.

Maar als je het ingewikkeld wilt hebben:

In een hechte relatie verdwijnen de verschillen tussen jezelf en de ander; door zelf-onthullingen en extensieve interacties
(1) leert men het innerlijke leven van de ander kennen,
(2) leert men elk aspect van het leven van de ander kennen,
(3) leert men de redenen achter de gedragingen en preferenties van de ander kennen (het perspectief van de ander delen) en
(4) beïnvloedt men het gedrag van de ander. Op deze manier worden mentale representaties van het zelf en de ander met elkaar verbonden in één geheel en de partners worden cognitief onderling afhankelijk.

In de bijgaande bron vind je een heel hoofdstuk (11) over
hechte relaties.
http://psypress.co.uk/smithandmackie/resources/topic.asp?topic=ch11-tp-03&lang=nl