Hoe komt het dat de vervoeging van een werkwoord in de tweede persoon enkelvoud wordt gebruikt, terwijl het gaat over een derde persoon enkelvoud?

Steeds vaker zie ik zinnen als "Waarom wilt hij ... ?" en "Nu wilt zij graag ...". De logica daarvan begrijp ik niet. Is daar een uitleg voor te geven?

Amadea
12 jaar geleden
in: Taal
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toelichting
Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.
In die delen van het taalgebied waar de uitgang -t vaak komt te vervallen (hij heef, hij blijf enzovoort), is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.
Amadea
12 jaar geleden
Je ziet het inderdaad ook bij het werkwoord kunnen.
Maar niet bij mogen en zullen, want zowel ik als jij, hij en zij mag en zal.
Is eigenlijk een goede toevoeging op jouw antwoord, Hans!

Het beste antwoord

Dat gaat eigenlijk alleen op bij het werkwoord willen en 't is een vorm van overcorrectie.

Hij loopt naar de winkel
Hij wilt naar de winkel

Nu fietst zij naar huis.
Nu wilt zij naar huis.

Er zit dus wel een logica achter, maar het is een logica die niet gevolgd zou moeten worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Willen is een uitzondering. Waarom loopt hij, waarom zingt zij. Deze zinnen zijn juist. Dus bij 'waarom wilt hij' is de regel correct toegepast , ware het niet dat het werkwoord willen een uitzondering vormt op deze regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willen vormt inderdaad een uitzondering. Maar het kan ook een dialect zijn. In Zeeland hoor ik vrij veel "hij wilt". Daarentegen hoor je in de kop van Noord-Holland het tegendeel: "hij loop" i.p.v. hij loopt.