Wat betekend het precies als iemand goedkoop is?

Er wordt wel eens gezegd dat iemand cheap of goedkoop is. Wat bedoelen ze daar precies mee, en wanneer ben je dan zo cheap/goedkoop?

Toegevoegd na 23 uur:
Snel met iemand naar bed gaan is goedkoop, Patty Brard en Gordon zijn goedkoop.

Maar wat betekend het nu bijvoorbeeld op kantoor als een collega zegt over een andere collega:" Goh wat is die man toch goedkoop." Als hij bijvoorbeeld net een kopje koffie van hem gekregen heeft. En dan heeft het denk ik meer met gedrag of zo te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.8K

Het beste antwoord

Als iemand "goedkoop" is, dan laat iemand zich makkelijk voor alles lenen.

Dit kan op seksueel gebied zo zijn, dus makkelijk met iedereen het bed in duiken. Het kan ook betekenen dat men makkelijk meewerkt aan dingen waar andere mensen hun twijfels bij zouden zetten. ( bijvoorbeeld een ondeugdelijk product in een advertentie aanprijzen, waarvan jij weet dat het rotzooi is)

Goedkoop zijn betekent dus dat je je makkelijk laat overhalen om oneerbare dingen te doen, zonder morele scrupules. Dingen waar andere mensen morele bezwaren tegen hebben en het daarom niet doen.

Een goedvoorbeeld vind ik een voormalige nieuwslezer die reclame maakt voor woekerleningen op tv. Die denkt: kan mij dat wat schelen, als het maar betaald"

Jij noemt Patty Brard. Die heeft wel dingen op tv van zichzelf laten zien ( voor kijkcijfers) waarvan de meeste mensen denken: Dat zou ik noooooit voor een camera doen!!!"

(als je je nog afvraagt waar ik het over heb: http://entertainment.nl.msn.com/home/patty-brard-heeft-geen-spijt-van-tv-klysma)

Toegevoegd na 1 minuut:
Stinkend rijke mensen kunnen dus ook goedkoop zijn! Dan laat je een seksvideo van je zelf "uitlekken" omdat je vindt dat je anders niet genoeg aandacht krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goede voorbeelden van 'hoe je het meisje wel van de straat haalt, maar de straat niet uit het meisje'. Goedkoop dus.

Andere antwoorden (11)

Dit betekend dat een meisje makkelijk mee gaat met een jongen het bed in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Reddie
12 jaar geleden
Goedkoop, dus je hoeft er niet veel (niets) voor te betalen. +
burgos
12 jaar geleden
Goedkoop of goedkoop, daar kan een wereld van verschil inzitten,dus ook de mensen die zo iets beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan inderdaad een betekenis van goedkoop zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik een goeie opmerking !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een man het doet, is het "stoer" een meisje wordt als goedkoop of sloerie gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is tot op zekere hoogte waar, maar er zijn grenzen Kathlyn. Het uiterlijk van de vrouw(en) in kwestie speelt dan ook een voorname rol bij het bepalen van het gehalte 'stoerheid'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedrag en kledij spelen hierbij ook een rol, vaak pik je deze meisjes er zo uit.
Een goedkoop iemand is een beetje een ordinair, oppervlakkig persoon. Zoiets uit zich in kleding, make-up, houding, gedrag en/of taalgebruik.

Extreem voorbeeld: een kauwgom kauwend, ongeïnteresseerd grietje van 15 dat keihard in haar mobiele telefoon zit te roepen, 'foute' schoenen draagt, te veel make-up op heeft en ook nog eens plat Amsterdams (of Haags of Utrechts of wat voor dialect dan ook) praat.

Zo iemand van wie je op het eerst gezicht denkt: die heeft niet veel te melden, daar zit weinig inhoud in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan deze goedkope min even worden beargumenteerd? ;-)
Reddie
12 jaar geleden
Lavender, ik vind dat je ordinair en goedkoop door elkaar haalt. Het antwoord van Kathlyn is volgens mij kort en bondig de betekenis.
Overigens is die min niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal deze niet door elkaar, ik zie er een verband tussen. Maar wellicht zie ik het verkeerd. Kennelijk wel, aan de minnen te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Lavender, ik vind dat je helemaal gelijk hebt! Bij ons op school is dit een goeie uitleg van een 'goedkoop iemand'. Niks mis met je antwoord dus, vind ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij beschrijft is ordinair. En nee, tussen ordinair en goedkoop hoeft geen verband te zitten. Ik ken nette, hoogopgeleide meisjes uit een hoge sociale stand die zo goedkoop (delen het bed met jan en alleman) zijn dat een gemiddeld plat-pratend, kauwgomvretend en luid bellend mokkel daar u tegen zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ordinair niet goedkoop? Wat is het dan??? Sjiek soms?? Ordinair is goedkoop. Van mij dus een plusss.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, precies hoe ik het ook zou beschrijven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merci! (om er nog maar even een duur woord tegenaan te gooien...;-)
Cheap of goedkoop wordt bedoeld als iemand zich heel makkelijk iets doet.

Bijvoorbeeld iemand vertelt je een geheim en dan beloof je het niet te vertellen.
Dan komt er iemand met 5 euro en daarvoor vertel je het wel.
Als diegene erachter komt noemt diegene jouw goedkoop, omdat jij een belofte breek voor 5 euro.
Wat te weinig is ( goedkoop ).

Als je bijvoorbeeld een geheim zou doorvertellen omdat je bedreigd wordt dan ben je niet 'cheap'.

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Dus je bent goedkoop/cheap als je beslissing door invloed van anderen makkelijk te veranderen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een minnetje geeft vind ik dat je dat ook best mag uitleggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een minnetje geeft vind ik dat je dat ook best mag uitleggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK heb een + gegeven, moet ik dat ook uitleggen?
LoL Maak je vooral niet druk om die minnetjes... dat hoort nu eenmaal bij dit soort forums... je wordt er sterker van... er worden geen punten voor afgetrokken...
en... je hebt meer deugd van de +jes die onverwacht binnenkomen, toch? Liefs van me
Dat betekent dat iemand er uitziet als een goedkope (lees : in de regel zo goed als gratis) 'hoer' / del, ofwel dame waarmee je voor erg weinig tegenprestatie het bed mag delen.
Overigens hoeft dit beslist niet te betekenen dat de kleding ZELF goedkoop is ; het is met name de STIJL die de goedkope uitstraling geeft, zelfs als daarin veel dure materialen als leer, bont, tijgervel, goud, glitter en dergelijke is verwerkt, en het dus uitgesproken prijzig kan zijn.

Denk maar een beetje aan 'Zandvoorste Chic' ; Nouveau Riche, die WEL (veel) geld heeft maar totaal niet heeft geleerd hoe je je met een beetje stijl (echt chic /'oud geld') kunt kleden. Woonwagensmaak met een dikke portemonnee.

Dolly Parton -overigens beslist geen geheel klasseloze dame - sprak ooit de beroemde woorden : "Het kost me een fortuin om er als een goedkope del uit te zien ".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik weten waar de min voor is ?
Of hebben we hier ook van die zielige meiden die denken dat een kort leren rokje en een panterprintje met uggs het toppunt van stijl en klasse is ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook al af ; vast en zeker een of andere goedkope del :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nel veerkamp stijl ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kathlyn : ja, dat komt denk ik wel aardig in de buurt.
Ook een beetje de categorie : je kunt het meisje wel van de straat halen, maar je haalt de straat niet uit het meisje / Pygmalion .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
belachelijk al die minnen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is deze betekenis onder de jonkies een beetje in onbruik geraakt? Of zijn er veel jonkies op de site die hier 'nog niet aan toe' zijn, en die nu zitten te minnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen Wel, ik begrijp die minnen want ik heb er zelf net ook eentje gegeven. Mijn motivatie? Omdat goedkoop zijn een veel ruimer begrip is dan hetgeen jij omschrijft. Omdat ik vind dat je eenzijdig én neerbuigend afgeeft op het vrouwelijke geslacht terwijl mannen en kinderen ook goedkoop kunnen zijn.
Je doet het hiermee lijken alsof alle hoeren goedkoop zijn, terwijl velen dezer dagen meer klasse hebben dan hen die denken dat ze klassedames zijn. En eigenlijk ook omdat je heel onsportief reageert op de 8 minnetjes die je voor het mijne kreeg. Ik kan het mis hebben maar met jouw antwoord geef je mij alleszins het gevoel dat je vanuit een zekere frustratie tegenover een bepaalde categorie van vrouwen hebt geantwoord en dat daardoor jouw antwoord zo eenzijdig is. Je hoeft het uiteraard niet met mij eens te zijn... ik geef enkel mee hoe jouw antwoord bij mij overkomt en waarom ik die minnetjes begrijp. Hopelijk kan je mijn gemotiveerde - wel sportief onthalen? Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er meer betekenissen voor het woord 'goedkoop', maar volgens mij niet in deze betekenis (in de context van 'ordinair', dat natuurlijk OOK meerdere betekenissen heeft). Ik zou alleen zo snel niet weten wanneer je de term 'goedkoop' voor mannen zou toepassen, en als kinderen er zo bij lopen is daar in de regel de moeder ook verantwoordelijk voor, maar wordt het kind er zelf pas 'goedkoop' door als het daar ook de leeftijd voor heeft. Heb je voor mij voorbeelden van 'goedkope' kinderen en mannen, die NIET onder een andere noemer vallen ? Ik heb er namelijk ECHT geen plaatje bij, terwijl, sorry als jij dat sexistisch opvat, ik bij vrouwen onmiddellijk een album vol plaatjes kan oproepen. Ook ben ik benieuwd naar de ruimere betekenis in DEZE context van het woord 'goedkoop'. En ja, 'hoeren' was niet alleen niet voor niks tussen aanhalingstekens gezet, maar ook nog eens met de toevoeging goedkoop, niet omdat dat een pleonasme is - zoals jij het blijkbaar opvat maar juist omdat het niet de standaard eigenschap is. Het was dus nadrukkelijk geen kritiek op een beroepsgroep, maar een poging tot omschrijven van de beoogde groep goedkope (klasseloze) dames. Je minnetje is prima, natuurlijk, maar je motivatie is me beslist nog niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, jij reageert goedkoop. Dat is dus een goed voorbeeld op de gestelde vraag.
Laat iedereen in zijn of haar waarde.
Er zijn hier wss gewoon mensen die het niet met je eens zijn. Van mij een min omdat je m.i. geen goed antwoord hebt gegeven. Het heeft niet enkel te maken met kleding.
De term goedkoop zijn heeft vooral te maken met iemands gedrag.
Ik sluit me verder bij GerdaMaria aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou sorry hoor Marleen, als jij spreekt over "een of andere goedkopen del hier", wie is er dan goedkoop? Wat een goedkopen reactie. Arrogantie kan ook goedkoop zijn.
Een dikke - dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, Grappig maar Lotte en Elo512 verwoorden gedeeltelijk wat ook ik wilde schrijven.
Ik wilde ook jouw antwoord als een voorbeeld van goedkoop aanhalen.
Dat heeft voor mij te maken met jouw eenzijdige visie op een groter geheel.
Met name: het is goedkoop van jou om een 'hoer' 'zelfs tussen haakjes) als voorbeeld te gebruiken in deze context. Verder is een man goedkoop als hij ervan uitgaat dat hij met een doorzichtig cliché en een dik pak centen een zogenaamde 'hoer' in bed krijgt - hahaha... dat vind ik nu zelf een goeie zie. Een vrouw die met een man trouwt onder het mom van Liefde doch na het huwelijk wel de centen opstrijkt en verder geen affectie gunt aan de man en enkel seks heeft omdat het niet anders kan, dat is goedkoop. Een vrouw (zogenaamde 'hoer' ) die geld durft te vragen voor actieve diensten dat zou ik zelfs klasse durven noemen in plaats van goedkoop. De definitie van 'hoer' is dus inderdaad rekbaar. Al heb k het zelf al jaren geleden uit mijn woordenboek gewist. tegenwoordig zijn dat 'Vrouwen van Verlichte zeden' ipv lichte zeden. Verder kan een kind ook goedkoop zijn door zich ergens vanaf te maken met een smoesje dat er vingerdik bovenop ligt. Nog een voorbeeld van een man die goedkoop is. Naar de discotheek (of elders) gaan in een gehuurd pak om klassevrouwen te versieren en er in de loop van de week als clochard bijlopen. Of je trouwring afdoen en veinzen dat je vrijgezel bent. Uiteraard gaan deze mogelijkheden ook op voor vrouwen.
Goedkoop zijn heeft dus meer te maken met je wijze (intenties) van omgaan met anderen. Goedkoop zijn heeft te maken met het op het mannetje spelen in plaats van op de bal.
Soms is die grens flinterdun en bovendien vat iedereen dat nog eens iets anders op.
Maar in essentie komt het daar toch wel op neer. Naar mijn gevoel (en blijkbaar naar dat van minimum 12 andere minners) heb jij dus op het mannetje (in dit geval het vrouwtje - haha) gespeeld en dat kwam redelijk arrogant en voor velen dus goedkoop over. Ik neem best aan dat dit niet jouw bedoeling was dus ik til daar verder ook niet aan. Ik wilde gewoon eerlijk zijn wat mijn motivatie voor mijn min was. Moest ik enkel min gedrukt hebben en mezelf niet bekend hebben gemaakt dan was ik goedkoop geweest en ik wilde die eer best wel aan iemand anders gunnen - LoL Lig er niet wakker van, we zijn allemaal wel eens goedkoop, zo ervaren we ook eens hoe dat voelt, dat hoort bij het leven, toch? Liefs en fijn weekend Allemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou vooruit, ik ga er nog één reactie aan verspillen : Punt 1 :
Ik heb heel duidelijk een andere, niet door eender welk gebrek aan taalgevoel of nieuwe interpretatie of wensdenken onderhevige definitie (geleerd) van 'goedkoop' / goedkoop zijn / er goedkoop uit zien. Ben in de literatuur ook nog geen andere betekenissen tegengekomen, dus wel benieuwd naar bronnen (buiten internet, uiteraard). Punt 2 : dat diezelfde creatieve taalgebruikers ook de precieze bedoeling van aanhalingstekens niet begrijpen ligt er inmiddels ook duimendik bovenop. Punt 3 :
Dat diezelfde groep internetgebruikers (?) de betekenis van :lol: niet begrijpt, verbaast me dan weer , maar dat toont maar weer dat je nergens van op moet kijken. Gelukkig zijn de mensen die een begrip met een redelijk vaststaande / etymologische betekenis nog wel begrijpen en juist kunnen interpreteren op dit moment nog met 22 :12 in de meerderheid. Dat stemt dan weer hoopvol. Hopelijk pikt ook vragenstelster de juiste betekenis er uit, anders gaat ze ook zo voor schut met het totaal verkeerde gebruik van een uitdrukking met een vaste betekenis. (hoewel dat dan 12 uit de 34 , bijna 1 op de drie mensen niet op zal vallen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke creatieve taalverbuiger heeft trouwens ' arrogant' en ' goedkoop' ineens dezelfde betekenis gegeven ? Want als er iets geen synoniemen van elkaar zijn........ Nee, goedkoop ben ik gelukkig niet en nooit geweest. Wel armoedig, en zuinig, en arm, en arrogant, en ordinair zelfs wel eens (bijna op het randje van goedkoop, maar goed, toen was ik 16), een lellebel, zeker, en vooral ook absoluut niet politiek correct, en een vreselijke taalpurist, al is ook dat allang niet meer zo puristisch als enige jaren geleden. Dat iemand het niet met me EENS is vind ik prima.
Dat iemand het niet LEUK vind dat ik het woord ' hoer' tussen aanhalingstekens als beeldspraak gebruik, ook prima (al weten we allemaal dat dat PRECIES is wat mensen denken bij een dergelijk plaatje, politiek correct of niet)
Dat iemand denkt dat goedkoop in DEZE context ook iets TOTAAL anders kan betekenen ; prima. (Lotte, El0512, en GerdaMaria geven dat in elk geval duidelijk aan en geloven het dus wellicht ook echt). Wie weet is dat in sommige subculturen zelfs al zo, maar in het ABN voorlopig nog niet. Ook minnetjes zin prima, die geven vaak goed de knelpunten weer, al is het wel prettig als je weet van wie ze komen, omdat je ze vaak als een compliment moet interpreteren. Maar als ze aan min taal zitten, dan zitten ze aan mij. Ik weet dat die niet onveranderlijk is, maar ZO flexibel als ze hier wordt toegepast, gelukkig nog niet. Taal is het voertuig van de geest ; laten we er een beetje voor waken dat het geen rammelende bakfiets wordt.
Goedkoop zijn, heeft te maken met hoe jij je gedraagt en hoe je er uit ziet,een onverzorgt gezicht, en dan ook nog eens niet zo netjes in het spreken,dat is goedkoop.
En b.v kapotte kleren versleten schoenen en dan ook nog eens veel tattoos,dat gaat ook in richting goedkoop.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Goedkoop' is juist vaak zeer (overdreven, mateloos, inclusief de wolk parfum) verzorgd.
dat iemand goedkoop is betekend dat hij of zij niet duur is

i p v 30 euro per uur wordt er 15 euro gevraagd zodoende is die persoon goedkoop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm.. Gaan we het zo spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm vreemd antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha. Een letterlijke opvatting van de vraag.
Een ZZP'er die een (veel) te laag tarief hanteert, is goedkoop. Maar dit kan ook in overdrachtelijke zin geïnterpreteerd worden, zoals bij een meisje dat haar seksuele diensten aanbiedt tegen een te lage (emotionele) prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een goedkope minnetjes allemaal hahahahhha
Slechte smaak qua kleding en verzorging, iemand die alleen slecht voedsel wil hebben altijd maar snackbar, enzo en geen groentes wil eten, iemand die met jan en alleman het bed induikt, iemand die kleding die is achter gebleven op straat; meenemen, niet omdat die arm is, maar om geld te besparen. Geen eigen mening hebben, maar wel andere mening naleven. Asociale mensen, die stelen en bedriegen, vrouwen die veel te uitdagend kleden om seks te krijgen en daarvoor niet schamen, vreemd gaan.
Nee dit is niet alleen maar mijn mening, ook van veel mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dit een conclusie antwoord van alle antwoorden die al voor jou zijn gegeven, en nu maar hopen dat er tenminste 1 van goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is geen conclusie antwoord, lees mijn antwoord nog maar even goed door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus wordt er daarom maar 2x een min gegeven?
Poeh, gevaarlijk topic om te beantwoorden. Worden hier flink wat goedkope minnetjes gedistribueerd ;)

Jouw toevoeging specificeert ook wel meer wat ik er zelf over dacht.
In die context lijkt het me duidelijk dat diegene meer uit beleefdheid vroeg of anderen ook koffie wilden, of wilde het alleen aan 'een speciaal iemand' aanbieden, maar bood het (uit beleefdheid o.i.d.) aan iedereen aan, en vervolgens zegt iemand (waar hij wellicht al op neerkijkt): "ja graag". Dan zie ik die collega zo met tegenzin koffie voor hem halen en daarna de zin uitspreken: "Goh wat is die man toch goedkoop."

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gebeurt gewoon vaker dat mensen iets aanbieden uit beleefdheid. Om dit ook aan te nemen is een tweede. Je loopt, afhankelijk van je relatie met diegene, de kans om als goedkoop (of schooier) beschouwd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, als je iets aanbied, al is het uit beleefdheid, vind ik het vreemd als je dan met tegenzin dit doet. Bied het dan niet aan. Ik ben dan zo'n iemand die dan geen probleem heeft om bijvoorbeeld die koffie aan te nemen. Als je het alleen aan één iemand wilt geven, bied het mij dan ook niet aan. Ik heb dus geen zin om over de motivatie van mensen na te denken. Zo van: er wordt mij koffie aangeboden, maar wil die persoon mij eigenlijk wel koffie geven? Daar ga ik dus niet over nadenken.
met goedkoop kan ook bedoeld worden dat iemand simpel is, je zegt over iemand zoiets als je ruzie heb gehad en dan een kop koffie krijgt of dat je iemand makkelijk om kan praten wat te doen, het is echt een gezegde en kan voor meerdere dingen gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedkoop heeft m.i. helemaal niks te maken met hoe iemand er uitziet. Het heeft ook helemaal niks te maken met wat iemand spendeert om er wel of niet mooi uit te zien. Het heeft naar mijn gevoel alles te maken met hoe iemand is, hoe hij/zij zich gedraagt.
Of dan iets goedkoop of duur is meet je op dezelfde manier als in de economie. Als iets schaars is is het duur, als het algemeen voorkomt, is het goedkoop.
Mensen die zich in de ogen van de spreker gedragen op een manier, die je veel ziet en in zijn/haar ogen algemeen beoordeeld wordt als minder aanvaardbaar, als grof, zal hij/zij goedkoop noemen, omdat dat een gedrag is dat je veel ziet. Dit in tegenstelling tot verfijnd gedrag, gedrag dat rekening houdt met mensen.
Deze beschrijving maakt, dat "goedkoop" op zich al weer een discutabel begrip wordt. Immers wat ik goedkoop vind, zal iemand anders volkomen aanvaardbaar vinden en humor van de bovenste plank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand is goedkoop als hij/zij:

- een medemens ver- en/of vooroordeelt op bijvoorbeeld uiterlijk, maar ook op huidskleur, religie, leefsituatie etc.
- respectloos is naar een ander
- roddelt
- niet verder kijk dan de eigen neus lang is

Maar dat is mijn idee.
Net als dat "snel met iemand naar bed gaan is goedkoop" m.i. een vooroordeel is, evenals de namen van de artiesten die je noemt.
Betreffende dat kopje koffie voorbeeld: kennelijk is het niet genoeg dat die collega een kopje koffie geeft, het moet meer zijn. Dat is wat ik daaruit opmaak.... ook zeer subjectief dus!