Wat is de betekenis van een "duur" woord?

Wanneer de betekenis van een weinig gebruikt of moeilijk woord wordt uitgelegd, zegt men vaak "het is een duur woord voor...". Wat is er duur aan een weinig gebruikt of moeilijk woord?

bamibal
12 jaar geleden
in: Taal
5.1K

Antwoorden (6)

Dure woorden zijn moeilijke of onbegrijpelijke woorden die niet veel voorkomen in het dagelijks taalgebruik. Vaak gaat het om hoogdravende of heel formele taal. 'Duur' duidt erop dat het een beetje chic is, dat het niet voor 'gewone mensen' bedoeld is. Sommige mensen die dure woorden gebruiken, denken daarmee indruk te kunnen maken. Zo van 'kijk mij eens hoogstaand Nederlands spreken'. Ze hebben alleen niet in de gaten dat er voor dure woorden voldoende alternatieven / synoniemen beschikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Plus. ....maar soms kom je om een duur woord niet heen, omdat het begrip wat je omschrijft ook niet in het dagelijks leven wordt gebruikt en alleen in bepaalde kringen bekend is. Als er dan door een toevallige toehoorder wordt gesproken over een duur woord, wordt er alleen mee bedoeld dat HIJ/ZIJ en niet mee bekend is. Het hoeft niet altijd te duiden op: kijk mij eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Maar ik zei ook: sommige mensen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Eminent antwoord...
het woord zelf is natuurlijk niet duur maar werd, en wordt wellicht, meer gebruikt door dure mensen. mensen met een opleiding gebruiken andere woorden dan mensen zonder opleiding. deze woorden werden daardoor dure woorden genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel uitgelegd maar je raakt wel de kern dus je krijgt een + van me ;-)
Iets wat duur is gebruik je niet elke dag .Vooral vroeger niet, denk maar aan de speciale zondagse kleding,of de "mooie kamer" die alleen gebruikt werd bij speciale gelegenheden, of als meneer pastoor langskwam.
Zo zijn weinig gebruikte woorden de dure woordengeworden
12 jaar geleden
Het zijn luxe en moeilijke woorden die vroeger vaak door de rijke elite gebruikt werden en niet door het gewoone 'volk'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zozeer een duur woord, maar meer een ongebruikelijk woord,dat in de gewone spreektaal niet veel wordt gebruikt,maar wel het zelfde betekent.
Voorbeeld: Buitengewoon kun je vervangen door het *dure* woord extraordinair, maar beide betekenen hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een minder gebruikt ingewikkeld woord