Wat is latijn voor taal?

Latijns vind ik maar een rare taal. Ik ken het namelijk amper. Waar komt het vandaan? In welke landen spreken ze het? Waarom stammen heel veel woorden af van het latijns? Enzovoorts :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is trouwens latijn, ipv latijnS

Het beste antwoord

Latijn is een Italische taal die oorspronkelijk door de Latijnen werd gesproken, een volk dat vanaf het eerste millennium voor Christus in de streek Latium (het huidige Lazio, Italië) woonde. Doordat de stad Rome vanaf 500 v.Chr. in dit
gebied haar politieke en militaire invloed vergrootte, werd ook haar taal buiten de stadsgrenzen verspreid. Rome werd de hoofdstad van het Romeinse Rijk, dat bleef groeien tot het in de tweede eeuw na Christus zijn grootste omvang bereikte. Het Latijn werd de voertaal in het westelijke deel van dit rijk.

De oudste Latijnse tekst dateert vermoedelijk uit de 7e eeuw v.Chr. Het zijn enkele woorden ingegrift op een kledingspeld, de zogeheten Fibula van Praeneste.

In de loop van de 2e eeuw v.Chr. werd het Latijn een literaire taal. De taal werd gestandardiseerd, kreeg een conservatieve tendens en in de zinsbouw trad een
systematisering op. De afstand tot de omgangstaal, die volkslatijn of vulgair Latijn wordt genoemd, nam hierdoor sterk toe. Met name Cicero en Caesar zetten de toon voor klassiek Latijn in de eerste eeuw voor Christus.

In (grote delen van) de wetenschap werd ook na de val van het Romeinse rijk het Latijn nog gebruikt, tot de achttiende eeuw.
In de huidige tijd komt Latijn nog voor:
-wetenschappelijke termen, bijvoorbeeld avulsie, matrix, enz.;
-in de officiële internationale namen van planten- en -diersoorten (naar het voorbeeld van Linnaeus);
-de anatomie, de tak van de (dier)geneeskunde waarin de onderdelen van het lichaam in detail beschreven worden, bijvoorbeeld musculus, "spier");
-in de taalkunde, in diverse taalkundige termen (onder andere stijlfiguren) en in uitdrukkingen als status quo, cum laude enz.;
-in het hedendaagse taalgebruik, bijvoorbeeld nihil, quasi, super, anti enz.
-in de Katholieke Kerk, die het Latijn als officiële taal gebruikt voor veel documenten, en als liturgische taal bij veel rituelen, de bediening van de sacramenten en de viering van de H. Mis;
als taal in Vaticaanstad.

Zowel in Nederland als in Vlaanderen wordt het Latijn op school onderwezen: in Nederland op het gymnasium, in Vlaanderen in een aantal studierichtingen van het Algemeen secundair onderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij bedoels je italiaanse?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij bedoel je italiaanse?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik bedoel Italische taal.
Italische talen zijn een groep van Indo-Europese talen die in het eerste millennium v.Chr. op het Italische schiereiland werden gesproken. Behalve het Latijn zijn zij in de loop van de keizertijd uitgestorven
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Italische_talen

Andere antwoorden (3)

Het Latijn is van oorsprong een Indo-Europese taal die gesproken werd door de bewoners van Latium, het gebied rond het huidige Rome.

Het wordt niet meer actief gesproken. Er zijn veel talen van afgeleid, die noemen we nu nog steeds romaanse talen. Te denken valt aan het spaans, frans, italiaans etc. Daarnaast wordt het gebruikt in de naamgeving van dieren en planten.

Dat je nu veel woorden met oorsprong uit het latijn vind in dagelijks spraakgebruik is afkomstig van onze bezetting door de fransozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lingua xD
ja, dat is latijn voor taal!

Toegevoegd na 10 uur:
als je een ander antwoord wilt moet je je vraag anders formuleren, nl wat is HET latijn voor taal! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat een toelichting bij de vraag. De vraag is prima te beantwoorden.
Latijn was vroeger de taal van Rome. En dat was de grootste stad met veel impact op Europa. Daardoor komen veel woorden uit het Latijn. Maar hoe die woorden in het Nederlands komen, stamt uit het jaar 58-52. Caesar had België en Nederland veroverd. Waardoor het het Romeinse rijk nog groter maakte. Maar na een tijdje werd dat rijk onbestuurbaar en vielen de germanen de kant van België en Nederland binnen. Omdat de Romeinen dat niet konden houden hadden ze zich teruggetrokken tot het huidige Wallonië(dit verklaart het Frans) omdat daar de grond vruchtbaarder was. Zo kwamen de Germanen in Nederland en Vlaanderen. Maar omdat zij latijn moesten kennen als leiders, werden de rijke Germaanse kinderen latijn geleerd. Zodanig is het Latijn voortgevloeid in het Germaans. Dat Later het Nederlands, Engels, Duits, Vlaams en andere is geworden.