Zijn er meer landen dan talen, of meer talen dan landen?

Ik vroeg het me gister ineens af.
In eerste instantie dacht ik dat er veel meer landen waren, omdat Spaans bijvoorbeeld in heel veel landen gesproken wordt. Maar er zijn ook heel veel kleinere talen, zoals Fries.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K

Antwoorden (5)

Dat lijkt me simpel te googlen, maar vooruit ik doe het voor je.

Hoeveel erkende staten zijn er? 194.

Hoeveel talen zijn er? Ongeveer 6.000

Er zijn dus meer talen dan landen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.800 talen moest dat zijn. typo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke link, die naar dat stukje op levenslangleren. Dank je wel & een +
Er zijn meer talen dan landen. Als wij in Nederland al twee erkende talen hebben, het Nederlands en het Fries, dan zijn er zeker meer talen dan landen. Een immens land als China heeft meerdere talen. Wat te denken van Engeland. Daar is het Wales, het Schots en het Engels. Zo kan je de hele wereld uitpluizen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok, het antwoord klopt wel, maar de beredenering niet helemaal. Je noemt bijvoorbeeld 3 talen in Engeland. Terwijl Wales en Schotland aparte landen zijn. Dat is dus gewoon 1 taal per land. In Engeland is de enige voertaal het Engels. Terwijl er wel heel veel landen zijn waar Engels de voertaal is.
Volgens jouw argument zouden er dus juist meer landen dan talen moeten zijn.
Ivana
12 jaar geleden
Ik weet het, het is geen wetenschappelijk antwoord, maar een beetje nadenken door de vraagsteller had hem/haar wat verder gebracht.
Er zijn veel meer talen. Alleen in India al 425 talen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er vanaf of je alleen talen meerekent die echt nog gesproken worden. Er zijn veel dode talen, talen die men vroeger sprak. Het hangt er ook vanaf of je alleen erkende staten meerekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn beslist meer talen dan landen .Aleen in india zijn meer dan 400 erkende talen .