Tips tegen presentatie stress?

Vroeger was het echt heel erg, ik poepte alle kleuren in de regenbod maar dat is nu minder. Maar nog steeds, wat kun je er tegen doen?

Ik moet 5 tot 8 minuten een samenvatting van een boek vertellen voor Nederlands.

Toegevoegd na 16 seconden:
regenboog.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb de presentatie gedaan. Was niet heeel goed maar ook niet slecht. Bedankt voor alle tips!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

In de eerste plaats zorgen dat je zelf heel goed begrijpt wat je gelezen hebt.
Heb je bepaalde stukken van het boek niet begrepen geef dat dan ook eerlijk aan en spreek enkel over hetgeen je wel begrepen hebt.
Vervolgens heel bewust met jouw ademhaling omgaan.
Eerst een ademstop inlassen (minimum 15 seconden)
en daarna heel rustig in en uitademen. Iets dieper en iets langer inademen dan je gewend bent en vervolgens ook iets langer uitademen dan je gewend bent.
Op die wijze regulariseer je jouw stressgehalte.
Een aloude truuk is jezelf en anderen doen Glimlachen.
Dat breekt langs beide kanten het soort spanning die als verlammend kan ervaren worden.
Als je Glimlacht activeer je hormonen die enerzijds rustgevend werken en anderzijds ons geheugen en onze aandacht optimaal activeert.
Door zelf relax te ademen en te Glimlachen breng je jouw toehoorders in de optimale stemming.
Vrolijke mensen zijn een dankbaar publiek en vaak onbewust extra alert.

Oefen thuis alvast voor de spiegel en kijk zelf maar eens hoe jouw gelaatsuitdrukkingen én jouw algemene houding veranderen als jij op een rustige manier vrolijkheid uitstraalt.
Jouw zelfzekerheid groeit duidelijk merkbaar.

Geloof me, vele wereldsterren hebben na jarenlange ervaring nog steeds plankenkoorts, ook zij maken gebruik van deze eenvoudige oefeningen.
Maak er kwistig gebruik van ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zorg allereerst dat je het goed voorbereid. Maak een lijstje met punten die belangrijk zijn om te vertellen. (Je hebt ongetwijfeld zo'n lijst gekregen op school)
Maak ook een lijstje met trefwoorden dat je kunt gebruiken als leidraad tijdens de bespreking.
Oefen hardop, vraag of een van je ouders (of allebei) willen luisteren.
Probeer rustig te praten zodat je na kunt denken bij wat je zegt (zo voorkom je ratelen)
Je voelt je een stuk zekerder als je het zo doet.
Het gaat al beter, schreef je, dus je merkt dat je vooruitgaat.
Zo zie je dat het spreekwoord 'oefening baart kunst', toch waar is.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe speciale ademhalingsoefeningen in de buitenlucht,
en in de ochtenduren doe je nog wat extra rek en
strek oefeningen. Mediteren helpt ook tegen stress !
Misschien kun je ook een beroep doen op Yoga.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trek een opvallende trui aan met figuren of tekeningen. Het publiek zal veel naar je trui kijken, waardoor je misschien minder zenuwachtig wordt van alle gezichten die je aan kijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga er maar van uit dat heel erg veel mensen last hebben van presentatie stress, al lijkt het soms van niet. Ook vinden mensen het niet erg als jij, of een ander daar last van heeft, ze herkennen dat. En je weet intussen dat als je eenmaal begonnen bent, het steeds beter gaat. Dus: recht zo die gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je de inhoud van het boek goed weet. (maar dat zal wel als je het gelezen hebt)
Schrijf vervolgens niet helemaal uit wat je wilt vertellen. Schrijf alleen punten op waarover je het wilt hebben. Vertel daar vervolgens in je eigen woorden over.

Ik heb het ook (gehad) en als ik alles uitschreef ging ik héél snel praten. En als ik een zin verkeerd zei raakte ik meteen uit mijn ritme en schoot ik in de stress.
Als je er op vertrouwt dat de kennis wel in je hoofd zit, kun je veel makkelijker doorgaan als je toch een foutje maakt. Dat merken anderen dan niet eens, en je wordt er zelf minder zenuwachtig door.

Succes! En bedenk ook maar: Nu mag je nog gerust fouten maken en het is fijn dat je het presenteren nu kunt oefenen zodat je later bij echt belangrijke zaken al goed voorbereid bent :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh en als je de neiging hebt te gaan frutselen of beven met je handen van de zenuwen, neem dan een pen in je handen.
Staat zakelijk en je handen zijn rustig.