Waarom is het "15 meter"en niet "15 meters" zoals in het Engels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (6)

omdat het nederlands is .. en niet in het engels...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft te maken met een bepaalde uitzondering in de nederlandse taal.... (zoals altijd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Nederlands geven we altijd aan dat het meervoud is.
Wij zeggen weer , er spelen 22 man voetbal.
Dat is gewoon een geval apart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de internationale afspraken over standaardisering van eenheden is dat zo afgesproken. De eenheid is 'meter' of 'graad' ongeacht of het er één of twee of duizend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me geen internationale afspraak. In Frankrijk en Engeland gebruiken ze wel de meervoudsvorm voor maten, gewichten en betaalmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast 16 graad of 16 graden? Ik zeg altijd graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het is geen harde afspraak, maar een advies.
Het enkelvoud is er, omdat een grootheid zoals de meter geen *telbare* grootheid is.
Maar ja, taalgebruikers hechten sterk aan hun taal, dus lappen zij deze regel grootschalig aan hun laars.
Da's gewoon een uitzondering in de Nederlandse taal. Net zoals 'Ik ben twintig jaar oud' i.p.v. 'Ik ben twintig jaren oud'.
Overigens hebben ze zulke uitzonderingen in het Engels ook wel. 'Sports' is zowel enkelvoud als meervoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde aanduidingen voor maat, gewicht en tijd, zoals meter, kilo, liter, kwartier, uur en jaar blijven in de Nederlandse taal ook na getallen groter dan één in het enkelvoud staan.
Het is wel apart dat het voor minuten en seconden niet geldt.

Ligt de nadruk op de eenheid of de tijdsduur, dan wordt wél het meervoud gebruikt. Bijv: Twaalf lange jaren waren verlopen. Hij heeft twee angstige uren moeten doorstaan.

Niet alleen het Engels, ook het Spaans en Frans zetten de maten, gewichten, uren en jaren in het meervoud als het aantal meer dan een is.