Is gezond verstand hetzelfde als je intuïtie?

Gezond verstand zou je kunnen zien als je eigen ervaringen gebruiken om tot een oplossing te komen, intuïtie ook. Maar soms wordt gezond verstand ook aangeduid als juist het volgen van de wetenschappelijke methode. Wat is juist? Is het hetzelfde als intuïtie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je er nu eens voor zorgt dat gevoel en verstand in evenwicht zijn, en het met elkaar eens zijn. Dan hoef je niet steeds zo krampachtig te kiezen voor het ene of het andere. Want dat verschil, dat is nergens voor nodig. Zorg dat je één geheel wordt!

Antwoorden (4)

Volgens mij niet. Intuïtie is een gevoel, iets wat je van binnenuit leid. Maar gezond verstand is simpele logica. Je intuïtie kan zeggen dat je snel naar je moeder moet omdat je een voorgevoel hebt dat er iets mis is. Je gezonde verstand zorgt ervoor dat je vervolgens tijdens het rijden je jezelf niet voor een auto gooit in je haast, want als je dat doet raak je gewond (simpele logica)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het bijna tegengesteld. Je gezonde verstand gebruikt rede en is heel praktisch. Intuïtie kan juist volkomen buiten je verstand omgaan en totaal onpraktisch zijn.

Zo zag ik eens een documentaire over de crash van het vliegtuig van Surinam Airways in 1989, waarbij bijna het hele kleurrijk elftal (topvoetballers van Surinaamse afkomst die voor liefdadigheid in Suriname gingen spelen) om kwam. Er waren een paar moeders die hun intuïtie volgden en hun zonen (vanuit een voorgevoel) smeekten om niet mee te gaan. Een andere voetballer had zelf een heel sterk, naar gevoel over de reis, waar hij niet omheen kon.

Wat doe je met zo'n onderbuikgevoel van jouzelf of je moeder? Volg je dan die intuïtie (namelijk: er is iets vreselijks aan de hand, al weet ik niet wat het is) of volg je je gezond verstand (het is gevaarlijker om een drukke straat over te streken dan om met het vliegtuig te gaan)? Daar zit hem precies die tegenstelling: gevoel of verstand.

In het geval van het kleurrijk elftal heeft de speler met het sterke voorgevoel op het laatste moment besloten om toch niet met de vlucht mee te gaan, waarmee hij een van de weinig leden van het elftal is die nu nog leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intuitie is het Goddelijke in de mens, dat hem de werkelijkheid van het Zijn openbaart. Zoals het instinct het dier leidt, begeleidt de intuitie de mens, mits hij daarvoor openstaat en het toelaat. Het is het vermogen om te weten, zonder enig proces van beredenering of "gezond verstand". God weet alleen intuitief.
"Gezond verstand" berust op menselijke wetenschappen.

http://www.jrank.org/api/search/v2?key=629e2bf7527e5a0681d890b1bf6f04e9b5db2fb2&ie_utf8_fix=%E2%98%A0&q=intuitie&commit=Zoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezond verstand en intuitie zijn beiden onbetrouwbaar:
Er was eens een boer, die een meisje met rood haar voorbij zag komen. Even daarna lag een koe dood op het erf. De volgende dag kwam het meisje met rood haar weer voorbij en even later was er weer een koe dood. De boer ging naar de domine`/pastoor en uitte zijn vermoeden. De pastor wist ineens ook vanuit zijn intuitie: als dat meisje in de kerk zzit, luisteren de mensen slechter naar me. Conclusie: dat meisje is een heks. Na enkele dagen stond het meisje met de rode haren op de brandstapel. En dat dank zij de "onvolprezen intuitie van het gezond verstand" van boer/pastoor/dominè.